Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Svaz průmyslu a dopravy odpovídá na otázky Vzdělávacích služeb týkající se programového prohlášení vlády

autor: Mgr. Dalibor Fusek - Všechny články autora

Oslovili jsme Svaz průmyslu a dopravy (SP ČR) ve věci programového prohlášení vlády. Ptali jsme se na konkrétní body, které věcně spadají do jejich sekce. Součástí tohoto vyjádření je také kompletní komentář SP ČR k celému programového prohlášení vlády v oblast vzdělávání, vědy a výzkumu. Nyní již k našim dotazům:



1. Vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala k tomu, že by platy učitelů na konci jejího volebního období (2021) měly činit 150 procent jejich stávající výše. Zajímalo by nás, zda s daným bodem souhlasíte, případně, zda si myslíte, že je tento bod vůbec realizovatelný? Jestliže máte jinou představu než vláda, zajímalo by nás, jak si výši, případně další náležitosti ve mzdové oblasti představujete?



Komentář SP ČR: Opatření je v souladu s Programovým prohlášením Svazu na rok 2018. Doporučujeme, aby větší část navýšení šla na nenárokové složky platů (osobní příplatky, odměny) s rozhodováním v rukou ředitele, aby bylo možné odměňovat diferencovaně učitele kvalitní a schopné. Z našeho pohledu je důležité dokončit reformu financování regionálního školství a navrhnout způsob financování soukromých škol (vč. firemních) na principu „veřejné prospěšnosti“ (zejména ve vztahu k uplatnění absolventů na trhu práce) a jejich zrovnoprávnění se školami, zřizovanými krajem nebo státem.



2. Vláda se dále zavázala provést úpravy Rámcových vzdělávacích programů tak, aby byla posílena výuka jazyků, ICT a technického vzdělávání. Podpoří také jasné vzdělávací standardy v Rámcových vzdělávacích programech. Jak se na dané prohlášení díváte v kontextu Vašich priorit? Současně by nás zajímalo, jak se díváte na případnou duálnost procesu úpravy RVP, neboť tento proces v tuto chvíli již vykonává NÚV?



Komentář SP ČR: Souhlasíme s nutností revize RVP, zlepšení výuky jazyků, informatiky a polytechnických předmětů. Postrádáme ale podporu matematické a čtenářské gramotnosti, kreativity a podnikavosti žáků. Vymezení povinného jádra učiva (vzdělávacích standardů) v RVP je možno podpořit. Problémem je časové zpoždění v účinku změn. Změnu v kvalitě výuky nelze očekávat dříve, než 3-5 let od přijetí revidovaných RVP, tj. reálně nejdříve v roce 2021-2023. Doporučujeme zaměřit se na zlepšování kvality výuky matematiky na 2. stupni ZŠ a středních školách. Podporovat inovativní metody výuky, proškolování učitelů, nové výukové materiály a programy. Také na komunikaci důležitosti aplikací matematiky směrem k široké veřejnosti. Změny v oblasti ICT provázat s opatřeními Strategie digitálního vzdělávání.



3. Je samozřejmé, že zcela jistě souhlasíte s bodem, kdy se ve středním odborném vzdělávání zvýší zapojení odborníků z praxe do výuky a spolupráce škol a firem. Cílem má být zvýšení prestiže, odborné úrovně a uplatnitelnosti absolventů učňovských oborů a technických oborů středních škol. Zajímalo by nás ale, jak byste si plnění tohoto bodu optimálně představovali?



Komentář SP ČR: Z pohledu Svazu průmyslu a dopravy je praktické vzdělávání na pracovištích zaměstnavatelů jedno z nejdůležitějších opatření. Bohužel zde redukováno jen na zapojení odborníků z praxe a obecnou spolupráci. Je třeba podporovat pilotáž prvků duálního vzdělávání v jednotlivých krajích (zahájeno loni v Moravskoslezském kraji). S potřebou zvýšení prestiže a uplatnitelnosti absolventů technických škol souhlasíme. Doporučujeme dále prosazovat praktické vzdělávání všech žáků odborných SŠ na reálných pracovištích, a to v úzké spolupráci škol a zaměstnavatelů. Podporovat pilotáž prvků „duálního systému“ v jednotlivých krajích ČR. Navrhnout zvýšení rozsahu odborné praxe u maturitních oborů.



4. Vlády se rovněž zavázala provést analýzu účelnosti a efektivnosti současného modelu financování soukromých i veřejných škol v primárním, sekundárním i terciárním vzdělávání. Neexistuje z Vaší strany určitá obava ohledně znevýhodnění soukromých škol, zvláště v kontextu možné parlamentní spolupráce vlády s KSČM? Jaký je vůbec pohled SP ČR na  stávající fungování a financování soukromých škol?



Z našeho pohledu je důležité dokončit reformu financování regionálního školství a navrhnout způsob financování soukromých škol (vč. škol, jejichž zřizovatelem jsou zaměstnavatelé, tzv. firemní školy) na principu „veřejné prospěšnosti“ (zejména ve vztahu k uplatnění absolventů na trhu práce) a jejich zrovnoprávnění se školami, zřizovanými krajem nebo státem.



5. Závěrem bychom se chtěli informovat ohledně priorit SP ČR, které jsou ve vztahu k nástupu nové vlády. Zajímalo by nás, které body momentálně považujete za zcela zásadní a budete apelovat na stávající vládu ohledně jejich naplnění?



S většinou cílů Programového prohlášení (PP) vlády v této oblasti může Svaz průmyslu a dopravy souhlasit. Je ale nutné, aby se obecné deklarace odrazily v praktických krocích vlády a v rozpočtových prioritách v dalších letech. Z našeho pohledu je potřeba zejména:




  • Zlepšit diferencovaně financování učitelů a dokončit reformu financování regionálního školství, vč. soukromých škol. Rozšířit daňové odpočty na vzdělávání.

  • Podporovat digitální gramotnosti, informatické myšlení, kreativitu a podnikavost na všech stupních škol.

  • Podporovat kvalitní výuku matematiky a polytechnické vzdělávání na základních školách.

  • Prosazovat praktické vzdělávání žáků SŠ na reálných pracovištích, podporovat pilotáž duálního systému v jednotlivých krajích ČR.

  • Na vysokých školách podpořit tvorbu profesně orientovaných a multioborových programů, vycházejících z principů Průmyslu 4.0.

  • Novelizovat zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (č. 179/2006 Sb.).



V PP postrádáme:




  • analýzu efektivity využívání Evropských fondů v oblasti školství;

  • zavedení samostatné funkce kariérového poradce a jeho systémová podpora zvláště na ZŠ;

  • podpora dalšího vzdělávání (Národní soustava kvalifikací) ve vztahu k rychlému získávání kvalifikaci, vyvolaných aplikací konceptu Průmysl 4.0. V této souvislosti je potřebná i novelizace zákona č. 179/2006 Sb.



Závěrem zveřejňujeme naše komentáře k celému programovému prohlášení vlády v oblasti vzdělávání, vědy a výzkumu, a to na tomto odkazu.



Ing. Miloš Rathouský



zástupce ředitelky sekce - oblast vzdělávání



SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR



 


23.01.2018 | Karma článku: 4.98
Čtvrtek 25.04.2024, svátek má Marek


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Jaký je Váš názor na změny v PHmaxech?

  1. Změny napomůží k optimálnějšímu financování školství (6)
  2. Změny nejsou perfektní, ale je to krok správným směrem (1)
  3. Změny uškodí kvalitě vzdělávání (6)
  4. Změny zásadně likvidují české školství (0)
  5. Nemám na věc jasný názor (2)


Další ankety Vložit anketu

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.