Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Diskuzní fórum

Služba slouží všem osobám, které mají zájem diskutovat na témata z oblastí vzdělávání a školství. Z důvodu lepší orientace v systému diskusního fóra jsou jednotlivé příspěvky členěny na kategorie a podkategorie dle logické struktury.


Syndrom vyhoření u učitelů (22.4.2019-28.4.2019)

Neznámý uživatel2019-05-02 21:14:00
I ty lobbistické zájmy firem jsou příčinou vyhoření, učitel zjistí, že nemá nárok na vlastní názor a pojetí výuky. Já si vzpomínám, jak Microsoft blábolil (možná ještě blábolí), jak do africké vesnice umístili počítač a děti ho ovládly za chvíli samy a něco vyhledávaly (kdyby jim radši pomohli vyhledat motyku, s tím tam mají dost problém), a že tedy není škola v současnosti vlastně moc potřeba, protože se člověk může učit sám, a podobné zhovadilosti. Prostě nemáme systém, který by využíval vzájemné podpory nezastupitelného formálního školního vzdělávání i toho neformálního, podléháme tlakům, které tu nemají co dělat. Odstupující slovenský prezident nedávno mluvil o významu pedagogické práce jako kniha, ale přiznal, že skutek utek. Tady taky.
Neznámý uživatel2019-05-01 21:53:08
No vidíte pane Kudrnovský. Nesouhlasíte, štve Vás to, ale co Vám zbyde. Stejně získáváte dotace a kupujete toto "šméčko" a oni Vás pak budou hodnotit pozitivně. Já to mám stejné. Mě navíc vytáčí, že každý dealer té interaktivity je Mgr. s platem daleko vyšším než "můj učitel". A nemám vztek na toho Mgr., protože ten byl vyhořelý nebo chtěl uživit rodinu a tak dělá něco jiného. Vztek mám na stát, podmínky, situace, do kterých nás dostává a na celou podstatu všeho konání ve školství. Strašně mě zaměstnává vymýšlet, jak zástupcům firem "delegovaných státem" nevyjít vstříc a tak nějak odporovat tomu státnímu lobby. Zrušil bych všechno OVOCE DO ŠKOL, MLÉKO DO ŠKOL, ŽÁDOSTI O EU DOTACE BYCH NEJRADĚJI NEDĚLAL …, protože mě štve, že jediný podstatný význam spočívá ve finančním zisku dodávajících firem. Ale neudělám to, neboť nevědomá veřejnost včetně zřizovatele to vidí jinak. Ale dost stěžování - to vede k vyhoření a to tedy zatím nejsem.
Emil Kudrnovský2019-05-01 10:12:02
lobby přetrvává - i ve vyhlašovaných projektech IROP je interaktivita žádaná inovace a je považována v podstatě za nutnou podmínku realizace některých odborných učeben. Letos při naší škole dostavíme pavilon odborných učeben, min. v 8 učebnách ze 12 bude interaktivní tabule.
Emil Kudrnovský2019-05-01 09:54:36
interaktivní tabule - to bylo ale lobby IT firem. Když se zase vrátím zpět o těch 7 let. Hned první týden po nástupu do funkce mě navštívil zástupce jedné firmy, že je vše dojednané a v rámci EU peníze školám dostaneme x interaktivních tabulí. Poslal jsem ho zpět, ať mi pošle aktuální nabídku... místo to jsem obnovil IT učebnu a do všech tříd ve škole nový PC s dataprojektorem. To byl rok 2012.
Dvě 10 let staré interaktivní tabule odpočívají na půdě, protože s nimi nikdo nedělal. Vyhozené peníze.
Neznámý uživatel2019-04-27 06:49:08
Tu interaktivní tabuli jsem myslel jako symbol toho moderního, byť na nich dnes již nic moderního není. Já vím, že je to mor, souhlasím. A ten tlak není až tak od zřizovatelů, ale dost od nevědomé veřejnosti. Ta často posuzuje školu podle množství inter. tabulí. Jasně život není jednoduchý - v žádném oboru. Tak to je. Ale já než být otrávený v práci, budu raději jezdit hodinu denně vlakem (je to pohodlné, udělám si věci do práce nebo se vyspím). Já jsem ale hovořil o kverulujících učitelích, kteří by v pohodě mohli udělat zásadní kroky. Ale nemají na to odvahu. Pořád se něčeho bojí. Jedou v nějaké postkomunisticko - totalitní setrvačnosti, kterou nazývají zásadou a ještě ji vydávají za chválihodnost a pomalu se koukají na lidi, kteří si nenechají nic líbit skrz prsty. A to s tou aprobací - o to to je těžší. Tak to asi chce jít učit něco jiného. Přeladit se, dostudovat jinou aprobaci, ……...
Neznámý uživatel2019-04-26 21:58:52
Navrhuju pro učitelky zavést povinnost použít nejpozději po 4 hodinách deodorant (to i pro učitele...) a hřeben, zavést kurzy kosmetiky s cenově únosnými surovinami, a hned se budou cítit lépe. Některé kolegyně si myslí, že vypadají "sportovně", a zatím jsou jen obyčejně ucuchtané. I když jejich tričko stálo osm stovek...
Neznámý uživatel2019-04-26 21:53:32
Ony jsou ještě venkovské školy bez interaktivní tabule, toho moru, který infikuje, kde může? Já myslel, že tlak zřizovatelů slaví "úspěchy" všude... Mně stačí projekční plocha, na kterou se dá psát, ale taková ta "výuka" angličtiny, kde se místo komunikace matlá rukou po tabuli, aby se do někam přesunulo slovo, by se měla trestat.
Neznámý uživatel2019-04-26 21:49:42
No, dost pravdy na tom je, ale když má učitelka na krku rodinu, zaměstnaného manžela (který není velkopodnikatel), tak se těžko vedle vlastních dětí, nakupování a krmení rodiny dojíždí místo po městě kamsi do Pihele, což znamená ráno vstávat jak k pásu a odpoledne chytat jediný autobus. Jinak je fakt, že takových ne(u)spokojených učitelek je strašně moc, možná se na to povolání dávají určité typy. Další věc je, že se těžko mění místo, když nikde v dostřelu není potřeba aprobace (problém odborného školství), o tom, že když máte dva tituly z UK Praha, tak se vás kromě vaší ředitelky bojí vedoucí kateder blízké VŠ, pomlčím. Není to můj případ, ale vím o něm.
Neznámý uživatel2019-04-26 12:14:51
Přesně tak učitelé jsou otrávené, nevěřící si, vystrašené ovce. Proti syndromu vyhoření je nejúčinnější bojovat odvahou a nakopnout se tím, s čím má obrovské množství učitelstva nebetyčný problém a sice prostě změnit místo. Jsme svobodní lidé a v práci trávíme třetinu času, tak to tam musí být příjemné. A když není, tak prostě jdu. Já v rámci školství změnil školu po šesti letech a následně po pěti a nyní jsem už 12 let na jednom místě a spokojený. Ale musel jsem hledat. Tak to prostě je. A když se to tak bude dít, vytvoří se tlak i na ty uboze trapné zaměstnavatele, kteří lidem ubližují a špatně vedou školu (když neseženou lidi, protože se o nich bude vědět, co jsou zač a budou od nich lidi utíkat, tak se třeba pokusí něco změnit). Promiňte, ale já jsem totálně háklivý na prototyp učitele (protože školství = to jsou ženy, tak protot. učitelky. Celý život na vše nadávat, vše kolem sebe komandovat, být otrávená, brutálně nekolegiální, falešná, starající se o věci, do kterých jí nic není, šířící drby, neschopná zamést si před vlastním prahem a zaujmout někdy sebekritické stanovisko, neochotná přijmout cokoli nového s názorem, že tak jak učila před 30 lety, tak je to to nejlepší a přes to vlak nejede, stále upozorňující na své zásluhy a věřící, že ona je tou záchranou nové generace, neakceptující současné děti, jejich potřeby a potřeby rodičů, myslící si cosi o své nenahraditelnosti a výjimečnosti. Takových vyhořelých lidí jsem poznal děsně moc. A nadávají a nadávají a již desetiletí jsou tam, kde mají teplé místečko. A přitom by stačilo dát výpověď a pokusit se učit místo moderní městské školy na venkově, kam ještě nedorazila interaktivní tabule. To je impuls! To pak není čas být vyhořelý.
Neznámý uživatel2019-04-26 08:42:02
Já bych řekl, že předstupněm vyhoření je "syndrom otrávenosti" způsobený připrcatělostí, o níž píše p. Kudrnovský. Ano, přezůvky s sebou a podepište se, že jste dostali kafe... Semináře organizované firmami (Microsoft, Autodesk aj.) mají přece docela jiný glanc - výběr prostředí prezentace, catering atd. Já myslím, že by to ani nestálo tolik, jak to vypadá, stačilo by odbourat to zteřelé bojácné myšlení. Rozhodně by se vynaložené prostředky vrátily v pocitu, že učitel je osobnost, na níž záleží. Zatím to je spíš tak, že když tatínek pořádně zadupe, nadřízený orgán nařídí, učitel vykoná a je vymalováno. Prostě nedůvěra. Odtud ten pocit, že nemá cenu se o něco snažit.
Emil Kudrnovský2019-04-23 21:50:45
Jednoznačný souhlas s přechozím komentářem. Ještě dodávám, že v případě jakéhokoliv stádia syndromu vyhoření učitele je důležitá jeho sebereflexe.

Když jsem se před 7 lety vrátil do regionálního školství, překvapila mě jeho zuboženost - vybavení, materiál, školení, ale i mysl lidí pracujících ve školství. Finanční záplaty formou dotací EU nejsou systémové a jsou směšným alibi jakékoliv vlády.

Pamatuji si na první školení kdesi v pedagogickém školícím centru - přezůvky s sebou, účastníci 6ti hodinového školení vytahující z tašky svačinu... jsou to drobnosti, ale takové podmínky by neměla mít prestižní profese.
Neznámý uživatel2019-04-23 09:21:49
Syndrom vyhoření je vážný problém, který ohrožuje všechny tzv. pomáhající profese. Nevím, jaké je věkové složení těch 16 %, že by byli mladí?:) Jsem přesvědčený, že některé příznaky syndromu vyhoření potkají každého učitele, učit desítky let s neutuchajícím mladistvým nadšením prostě nejde. Dostaví se věk, únava, zdravotní problémy, rodinné problémy. Pak musí mladistvé nadšení nahradit zodpovědnost a profesionalita. Tvrdím, že mnoho učitelů se chová neprofesionálně v tom smyslu, že před žáky nastupují ne tak, jak žáci očekávají, ale tak, jak se učitelé aktuálně cítí. Chyba. Prevence? Tak ideální by bylo na čas ze školy vypadnout, ale to asi není reálné. Možná by stačilo zbavit učitele nesmysluplného smolení všech možných dokumentů ŠVP počínaje a projekty konče - učitelé by měli tyto věci (pokud jsou opravdu nezbytné) pouze konzultovat, nezatěžovat je dozory (vzpomínáte na dohlížitele Polívku z Mikulášových patálií?), vytvořit jim podmínky pro vlastní studium, ale pak také vyžadovat výsledky a ty řádně hodnotit (když picmoch od firmy upraví webovou stránku, bere 1000 na hodinu, když učitel tvoří učebnici v jakémsi projektu, je rád za dvě stovky). Finanční problémy školství nespočívají jen v platech, ale v celkovém servisu, na který škola může dosáhnout. Nejde o projekty, většina z nich jsou pitomosti, které musí škola vyplodit, aby získala prostředky pro obyčejnou výuku.

A učitel sám by si měl uvědomit, že škola není jeho celý svět. Je to zhruba třetina jeho života. Ty zbylé dvě jsou rodina a vztahy a pak jeho soukromí. Ideální kompenzací je sport, kumšt a manuální práce.
Mgr. Dalibor Fusek2019-04-22 19:48:50
V ČR citelně chybí koncepční prevence syndromu vyhoření u učitelů. Čísla jsou alarmující. Pouze 16 % učitelů uvádí absenci syndromů vyhoření. Zajímalo by nás, co si o tomto myslíte Vy?
Pátek 23.08.2019, svátek má Sandra


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Jak mají vypadat přijímačky na SŠ?

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí TOPlist

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.