Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Pedagogická komora, z.s. odpovídá na otázky Vzdělávacích služeb týkající se aktuálních problémů českého školství

autor: Mgr. Dalibor Fusek - Všechny články autora

Oslovili jsme pana Radka Sárköziho, prezidenta spolku Pedagogická komora, z.s. ve věci stávajících problémů v oblasti českého školství. Níže přinášíme jeho odpovědi.





1.)   V současnosti naši čtenáři zaznamenali poměrně ostrý střet mezi Vámi a školskými odbory v oblasti navýšení platů pedagogů o 20 %. Mohl byste našim čtenářům vysvětlit, v čem daný spor vězí a objasnit stanovisko Pedagogické komory?



Pedagogická komora navrhla kompenzovat čtyřměsíční odklad zvýšení platů učitelům ze září 2018 na leden 2019, kvůli kterému každý učitel přijde průměrně o 20 000 korun. Chceme tuto částku rozložit do celého roku 2019. Takže místo 15 % navíc by učitelé dostávali od ledna o 20 % více. Jednáme o tom s poslanci a kluby TOP 09 nebo pirátů nám již vyjádřily podporu. Oslovili jsme také organizace pedagogů. Obratem tento návrh podpořila Asociace češtinářů nebo Unie křesťanských pedagogů. Naopak vedení školských odborů ho odmítlo. Myslím si, že kdyby se pan předseda Dobšík nejprve zeptal na názor řadových odborářů ze škol, podpořili by nás. Stejně jako před rokem podepisovali naši petici proti kariérnímu řádu, přestože ho předsednictvo ČMOS PŠ podporovalo. Velmi nás mrzí, že se vedení školských odborů zároveň vyjádřilo negativně i k našemu staršímu návrhu zvýšit příplatky pro třídní učitele a za výkon specializovaných činností. František Dobšík ještě před volbami do senátu, ve kterých kandidoval za ČSSD, ale skončil na posledním místě, tento návrh podporoval. Nyní prosazuje opak. Školské odbory jsou první odbory na světě, které jednají proti zájmům svých členů a proti růstu jejich platů. Bohužel tento postoj negativně dopadne i na všechny ostatní zaměstnance škol. Pokud s chováním školských odborů nesouhlasí, měli by jim to dát najevo. Například z odborů vystoupit, nebo alespoň napsat předsednictvu ČMOS PŠ…



2.)   Pokud bychom měli zůstat u oblasti odměňování pedagogů i nepedagogů, zajímalo by nás, zda má Váš spolek připravenu nějakou dlouhodobější vizi v dané věci. Jak by např. podle Vás mělo vypadat vyjednávání o platech v příštím kalendářním roce?



Usilujeme o to, aby se skokově navýšily výdaje na školství na průměr Evropské unie, což je o třetinu více než nyní. To umožní zvýšit platy učitelů na 130 % průměrné mzdy v zemi, což slíbila Petra Buzková již před 15 lety. Od té doby jsme se i kvůli špatné práci školských odborů a jejich úzkému napojení na ČSSD nikam neposunuli. Pokud by nebyla jednání úspěšná, bude nutné vyhlásit stávkovou pohotovost. Případně i stávku. Když to vezmu čistě matematicky: Za těch 20 000 korun se vyplatí stávkovat tři týdny. Ale myslím si, že na prosazení požadavku by zcela postačil protest trvající dva dny. V řadě zemí si učitelé museli adekvátní platy vystávkovat. Málokde je vláda nenavyšovala dobrovolně bez tlaku zdola. Samozřejmě ale upřednostňujeme jednání, proto se chceme znovu sejít v listopadu s premiérem i ministrem školství a ministryněmi financí i práce a sociálních věcí.



3.)   Co se týče oblasti pracovněprávní. Vykonáváte také nějaké další aktivity v dané věci?



Pedagogická komora je profesní stavovská organizace. Nejsme odborová centrála. Mezi našimi členy je přes 400 ředitelů škol. Jedním z našich cílů je zlepšování pracovních podmínek pro pedagogy. Chceme se soustředit na snižování administrativní zátěže učitelů i ředitelů škol, aby měli více času pro přípravu na kvalitní výuku a pedagogické vedení. Máme facebookovou skupinu, kde je přes 6 000 členů. Kdokoliv v ní může položit dotaz i na pracovněprávní problém a většinou dostane odpověď od ostatních nebo alespoň odkaz, kde odpověď najde. Fungujeme takto samosprávně a vzájemně si nezištně pomáháme. I členské příspěvky máme dobrovolné. Všichni pracujeme pro Pedagogickou komoru zdarma a ve volném čase.



4.)   Postupme k dalším zajímavým oblastem, v nichž se Váš spolek angažuje. Poměrně často citovanou problematikou je maturitní zkouška. Chystáte nějaké návrhy změn v dané oblasti?



Udělali jsme anketu mezi členy Pedagogické komory, kterých je už více než 2 100 a denně se nám hlásí desítky nových zájemců o členství. Výstupy z ankety budeme postupně zpracovávat a zveřejňovat. Podněty předneseme i na pracovní skupině MŠMT, kam jsme byli přizváni, ale doposud se nesešla.



5.)   Obdobně je tomu i u jednotné přijímací zkoušky. Chystáte rovně v této věci nějaké zlepšující návrhy?



Učitelské noviny nedávno zveřejnily můj článek, kde upozorňuji na závažné legislativní nedostatky příslušné vyhlášky. Budeme usilovat o její opravu, protože jde o typický paskvil, kterých vzniklo za doby Kateřiny Valachové spoustu. Obecně chceme, aby MŠMT zvalo zástupce pedagogů k jednáním o připravovaných změnách ve školství. Doposud je školám jen oznamovalo, když už byly schváleny, někdy ani to ne...  Důsledkem je prosazení řady nesmyslů, které v praxi nefungují. Nejhorším z nich je inkluze „počesku“. Proto jsme se zapojili do pracovní skupiny MŠMT k novelizaci vyhlášky č. 27, která půjde v nejbližší době do vnějšího připomínkového řízení. Podařilo se nám tam prosadit řadu změn, i když neziskovky jako ČOSIV nebo Rodiče za inkluzi lobbovaly, kde se dalo, včetně premiéra. Ohledně přijímacího řízení na střední školy preferujeme, aby měli ředitelé svobodu rozhodovat, koho přijmou a koho ne. Je to jejich zodpovědnost a musí si svá rozhodnutí obhájit. Není možné, aby je stát neustále ve všem omezoval a dělal z nich pouhé úředníky.



6.)   Blíží se okamžik nástupu reformy financování škol. Jak se k dané inovaci stavíte? Případně, měli byste nějaký vlastní návrh, který by danou oblast řešil?



My jsme navrhli, aby MŠMT připravilo přehlednou webovou stránku, kde bude vše vysvětleno. Její součástí by měl být kalkulátor, kam si ředitel školy zadá parametry a automaticky se mu vypočte, kolik dostane jeho škola peněz v rámci nového financování oproti současnosti. Kupodivu když jsem toto navrhl v příslušné pracovní skupině MŠMT, vystoupil proti nejen zástupce školských odborů, ale i zástupce Asociace ředitelů ZŠ… Nové financování je nastaveno tak, že pomůže většině mateřských škol. U středních škol jsou jeho přínosy velmi sporné. Vše ukáže až praxe. Je tam ještě řada neznámých. Odložení o rok bylo nutností, protože nebylo kvalitně připraveno. Byl to další kostlivec ve skříni pro Kateřině Valachové. Ředitelé opět přijdou o část rozhodovacích pravomocí a znovu jim naroste administrativa. Ale budou mít větší finanční jistotu a systém by mohl být více předvídatelný. Upozorňuji ale, že pokud jen jinak rozkrájíme stejný koláč, více se nenajíme. Současný nespravedlivý systém může být nahrazen systémem, který bude opět nespravedlivý, jen k někomu jinému... Bez velké finanční injekce se reforma financování rozhodně neobejde.



7.)   Pokud zůstaneme v oblasti makroekonomické. Současná vláda se chválí tím, že resort školství je jeho prioritou a nárůst prostředků do resortu školství je doposud největší v historii. Souhlasíte s tímto vyjádřením? Jak se na kroky současné vlády díváte Vy?



To tvrdila každá vláda. Některé vlády se dokonce zavázaly ve svém programovém prohlášení, co všechno zafinancují, ale nikdy to nesplnily. Například Zemanova vláda už v roce 1998 slíbila, že na školství půjde 6 % hrubého domácího produktu. Realita je taková, že od roku 2011, kdy jsme na tom byli nejlépe, podíl školství na HDP neustále klesal z 4,3 % až na 3,6 % v roce 2016. Za Sobotkovy vlády jsme si tedy sáhli na úplné dno. Rétorika Kateřiny Valachové byla ovšem opačná, protože operovala s absolutními částkami. Samozřejmě skoro každý rok je rozpočet školství o několik miliard vyšší než loni a dá se manipulativně tvrdit, že je rekordní. To však není srovnatelný parametr. Školství je dlouhodobě hluboce podfinancované a v příštím roce se to příliš nezlepší. Jedna věc jsou platy, druhá chybějící peníze na nové pracovní pozice nebo pomůcky a učebnice. Velkou část financí spolkne inkluze, aniž by to mělo pozitivní efekt pro žáky.



8.)   Závěrem ještě jedna otázka. Pokud byste měli zájem ještě cokoliv dodat či sdělit našim čtenářům, budeme velmi rádi za jakýkoliv Váš příspěvek.



Chtěl bych čtenářům doporučit web Pedagogické komory, kde najdou spoustu zajímavých informací www.pedagogicka-komora.cz a naši facebookovou skupinu www.facebook.com/groups/PedagogickaKomora (a jestli mohu ještě své didaktické weby www.sotkoviny.cz, www.eucebnice.cz a www.ctenarska-gramotnost.cz, aby se mohli podívat, čemu se věnuji jako pedagog).



Závěrem bychom chtěli panu Sárközimu velice poděkovat za jeho čas a ochotu.


26.10.2018 | Karma článku: 5.11
Pátek 19.04.2024, svátek má Rostislav


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Jaký je Váš názor na změny v PHmaxech?

  1. Změny napomůží k optimálnějšímu financování školství (5)
  2. Změny nejsou perfektní, ale je to krok správným směrem (1)
  3. Změny uškodí kvalitě vzdělávání (6)
  4. Změny zásadně likvidují české školství (0)
  5. Nemám na věc jasný názor (2)


Další ankety Vložit anketu

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.