Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Miloš Rathouský, zástupce ředitelky sekce pro oblast vzdělávání a kohezní politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR, v rozhovoru se Vzdělávacími službami na téma stávajícího nouzového stavu v ČR a jeho promítnutí do oblasti vzdělávání

autor: Mgr. Dalibor Fusek - Všechny články autora

Oslovili jsme pana Ing. Miloše Rathouského, zástupce ředitelky sekce - oblast vzdělávání a kohezní politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR, v otázkách týkajících se stávajícího nouzového stavu v České republice. Rozhovor s ním přinášíme zde.



1) Začněme trochu osobně. Dne 5. října 2020 byl na území České republiky v souvislosti s tzv. koronavirovou nákazou opětovně vyhlášen vládou ČR nouzový stav, a to na dobu 30 dní. V následujících dnech byla usneseními vlády nejprve omezena a následně zakázána osobní přítomnost žáků a studentů na základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, dále pak osobní přítomnost žáků na základním uměleckém vzdělávání a dalších. S ohledem na opakování stavu z jara tohoto roku by nás zajímalo, zda jste dané kroky očekával? Případně, zda Vás jednání vlády překvapilo?



Ano, bylo je možno s ohledem na rychlý vývoj nákazy očekávat, minimálně od poloviny září. V tomto směru mě vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol nepřekvapilo.



2) Školy přešly na tzv. distanční vzdělávání. Měla podle Vás vláda nějakou jinou možnost, jak vzdělávání řešit?



Ne, za takto prudkého nárůstu nákazy nevidím jinou alternativu. Při pomalejším náběhu by bylo vhodné asi využít "směnného" vzdělávání, které bylo krátkodobě (tuším 2 dny platné), ale realita tomuto řešení nedala šanci.



3) V souvislosti s distančním vzděláváním, vláda po jarní vlně přislíbila školám technické vybavení umožňující daný typ výuky. Postupovala správně a dostatečně rychle?



Ano, myslím že záměr byl správný, jen je možno diskutovat o rychlosti vybavování škol a proplácení prostředků. To, co z mého pohledu (celá) vláda nedokázala (v krátkém čase letních prázdnin) vyřešit, je dostupné a kvalitní připojení nejen škol, ale i jednotlivých žáků.



4) Nyní otázka ne školská, týkající se problematiky obecně. Postupovala a postupuje česká vláda v boji s koronavirem správně? Daří se jí situaci řešit?



Necítím se povolán tuto otázku komentovat, nechávám bez odpovědi.



5) Pokud ne, kde podle Vás dělá chybu?



Necítím se povolán tuto otázku komentovat, nechávám bez odpovědi.



6) Jak vidíte další vývoj pandemie? Ať už obecně, tak i v oblasti vzdělávání.



Obecně nejsem odborníkem-epidemiologem, abych tuto otázku komentovat. Pokud jde o vzdělávání, myslím, že je před námi několik vln distanční či kombinované výuky, ať již celoplošně, nebo regionálně. 

Pozitivem je, že školy jsou už nyní schopny do distanční výuky přejít v řádu několika dnů.



7) Vraťme se k samotnému vzdělávání. Bude mít stávající stav, tedy nepřítomnost žáků ve školách, nějaký vliv v budoucnosti? Případně jaký?



Určitě bude, a to jak negativní, tak i pozitivní. Negativním dopadem je nejenom ztráta možnosti budovat sociální vazby a přímou komunikaci, ale také zásadní výpadek praktické složky u odborného vzdělávání. Pozitivem je vysoká míra zvládání digitálních nástrojů a příprava na "práci na dálku". Nicméně distanční výuka je zásadním problémem také u prvních a závěrečných ročníků, kdy by měl být kontakt se školou co nejintenzivnější.



8) Může vláda vůbec postupovat jinak, případně jak? Pokud započítáte zdravotní i ekonomické a další důsledky jejího jednání?



Myslím, že v současné situaci již mnoho epidemiologicky vhodných alternativ pro "běžné" fungování škol nezůstalo. 



9) Stávající situace bude mít samozřejmě významný vliv na mnohá odvětví. Nás by zajímalo, zda může mít také vliv pozitivní, případně jaký?



Z obecného hlediska nechci komentovat, z pohledu školství odpovídám v následující otázce



10) Pokud může být tento pozitivní vliv také v oblasti školství, pokuste se jej specifikovat.



Situace z mého pohledu může mít pozitivní vliv na školství, ale není to tak úplně automatické. Bude to vyžadovat nejenom tvrdou práci od zřizovatelů škol, ředitelů a učitelů, ale i od jednotlivých žáků - distanční výuka je významně závislá na motivaci a ochotě žáků pracovat! Dovedu si pro budoucnost představit fungující kombinovanou (prezenční + distanční) výuku, zejména na středních a vysokých školách. Určitě se nevyhneme změně kurikula (nebylo by jednodušší např. sjednotit výuku základních předmětů, třeba na formátu celostátní vzdělávací platformy typu Khanova škola plus školou organizovaných profilových kurzů..?), ale nezbytné bude také zajištění 3P - spolehlivých komunikačních Platforem, kvalitního Připojení a dostupných Podkladů/digitálních vzdělávacích zdrojů.



11) Pokud jsme do současné chvíle pozapomněli na něco důležitého, co se týká příslušné problematiky, a co byste nám chtěl (sdělit), učiňte tak prosím nyní.


20.10.2020 | Karma článku: 5.02
Čtvrtek 25.04.2024, svátek má Marek


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Jaký je Váš názor na změny v PHmaxech?

  1. Změny napomůží k optimálnějšímu financování školství (6)
  2. Změny nejsou perfektní, ale je to krok správným směrem (1)
  3. Změny uškodí kvalitě vzdělávání (6)
  4. Změny zásadně likvidují české školství (0)
  5. Nemám na věc jasný názor (2)


Další ankety Vložit anketu

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.