Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Má vůbec ještě význam vzdělávat děti?

autor: Dalibor Petráš - Všechny články autora

Již úvodem svého článku musím upozornit, že jsem více méně pravicově smýšlející člověk a v žádném případě se za to nestydím. Dost mne však překvapila současná diskuze politiků, a to o budoucnost české vzdělávací soustavy.



Vždy jsem měl představu, že pravice, a to bez ohledu zda konzervativní či liberální bude hájit spíše propojení vzdělávání s trhem práce. Chápu, že současně tato pravice musí hájit co nejmenší zásahy státu do chodu samotných systémů, přesto se cítím poměrně zaražený, jestliže poslouchám od pravicových politiků, že vzdělávat naše děti v souladu s potřebami trhu práce je vlastně špatně. Samozřejmě, že argument typu, že se jedná více méně o sociální inženýrství je akceptovatelný, přesto nechápu, že místo aby alespoň naznačili, že se jedná o správný směr, tak vlastně hájí stávající absolutně nesmyslný stav. Jestliže si dnešní děti mohou vybrat libovolnou školu, a to od mateřské po vysokou školu, rozhodně se nejedná o liberální trh se školami, ale spíše o naprostý svinčík. Dokázal bych pochopit, že si děti do úrovně středních škol mohou vybrat jen na základě své volby, vysoká škola již by však měla fungovat v souladu s potřebami státu či firem, které práci garantují a nabízejí. Jestliže bude chtít student, který byl u přijímacího řízení neúspěšný, i přes to pokračovat ve studiu oboru, ve kterém jen stěží nalezne uplatnění, měl by tuto možnost dostat, ale ať si ji zaplatí. Jako pravicový argument tohoto postupu totiž budu politikům „volné cesty“ oponovat tím, že stát by se měl vždy chovat efektivně a úsporně. Dnes tomu tak ale ani z daleka není. Jak by tedy podle mne měla vypadat budoucí vzdělávací soustava? Stát by měl především vytvořit koncepci, která nesahá svým rozsahem někam do následujících 5 let, mělo by se jednat o koncepci řádově na dvacet let, která by měla být jakýmsi ústavním zákonem, který by politici neměli právo, ale ani sílu měnit. Ať už se jmenuje Národní vzdělávací program anebo jakkoliv jinak, to již není podstatné. Tento program by měl obsahovat především priority, a to i ve vztahu k trhu práce. Na základě definování všeobecně a odborně vzdělaného absolventa by se pak firmy mohly přizpůsobit tomuto trendu. Pro firmy je totiž kromě samotného odborného vzdělání potřebná také jistota, že podmínky zůstanou po určitou dobu stejné. Samotný problém je samozřejmě mnohem složitější a mohlo by se o něm napsat nekonečně mnoho stránek. Přesto si myslím, že jakožto nástin by to mohlo stačit.


18.06.2015 | Karma článku: 5.62
Ivan Varga2016-01-28 11:11:41
Souhlasím s napsaným článkem. Mám jednu připomínku. Firmy se nemůžou přizpůsobit školám, ale školy se mají přizpůsobit firmám. Zamyslete se.
Marián Novotný2015-07-25 19:51:45
A současný stav, kdy stát absolutně nereguluje vzdělávací soustavu (alespoň na vyšších vzdělávacích úrovních) a rozmařile utrácí finance daňových poplatníků na vzdělávání osob v oborech, které nikdy nenalezly, nenacházejí a zcela jistě i nenaleznou své uplatnění v budoucnosti, je v pořádku? Stát by měl být dobrým hospodářem, proto v situaci, kdy nemůže zavést institut placeného školného, který by situaci do značné míry dokázal řešit, mu nic jiného než zvolení alespoň nějaké šetrné varianty, nezůstává?
Petr Fusek2015-07-14 22:09:30
Není vůbec jisté, že stát ví lépe než lidé (rodiče a jejich děti), co potřebují firmy a trh práce. Vždyť studium zabere nějaký čas a na trh práce se student dostane až po mnoha letech. Co když se stát jednoduše zmýlí a takto sociálně naprogramovaný absolvent neuspěje, protože ta konkrétní firma, kde měl pracovat ve vystudovaném oboru, se rozhodla, že se přemístí z ČR např. do Číny. Bude stát studenty pak odškodňovat? Stát by mohl dávat např. doporučení, varování, ukazovat statistiky, současné průměrné platy v jednotlivých oborech, ale asi by neměl vše socialisticky řídit.
Pátek 19.04.2024, svátek má Rostislav


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Jaký je Váš názor na změny v PHmaxech?

  1. Změny napomůží k optimálnějšímu financování školství (5)
  2. Změny nejsou perfektní, ale je to krok správným směrem (1)
  3. Změny uškodí kvalitě vzdělávání (6)
  4. Změny zásadně likvidují české školství (0)
  5. Nemám na věc jasný názor (2)


Další ankety Vložit anketu

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.