Martin Valenta | 2019-09-03 15:47:17 |  |
---|
Nedostatek pedagogů je relativní. Pedagogické fakulty chrlí učitele všeobecně vzdělávacích předmětů, z nichž největší podíl mají aprobace základy společenských věd, dějepis, český jazyk, cizí jazyky, občanská nauka, apod. Z důvodu přebytku jazykářů byl zaveden povinně druhý cizí jazyk na základních školách. Nic proti tomu, pokud by na ZŠ naučili žáky aspoň obstojně mateřštinu. Sehnat učitele matematiky, fyziky či chemie už bývá trochu problém. Proč asi??? Přírodní vědy neokecáš:-) Ale největší problém vidím u odborných předmětů na odborných školách. Pedagogické fakulty odborníky v oborech elektrotechniky, strojařiny či TZB nepřipravují. To musí zastat inženýři ČVUT či jiných VŠ technického zaměření. Ti se ovšem do školství nepohrnou, neboť v soukromém, sektoru vydělají násobně víc. Možná by někdo z nich i učit chtěl a má k tomu skvělé předpoklady, ale otráví ho nutnost dalšího studia (DPS). Smekám předem před tím, kdo tenhle problém vyřeší:-) |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-26 19:12:39 |  |
---|
Mně zaujalo, jak většina "návrhů" z vyšších míst narazí na odpor učitelské veřejnosti. Přece to proboha není tím, že bychom všichni byli zaostalí a líní. Nějak jsem nepochopil, proč některé ty "návrhy" vůbec vznikají. Holt hlavy pomazané. Je sucho, tak se to řeší v parlamentu, nepozvou se k tomu lidi, kteří tomu rozumějí a mají konkrétní návrhy. Jde o vzdělávání, tak se to formálně předhodí hotové učitelům a je vymalováno. Omluvte úvahu (netroufám si říci akademickou...) |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-21 14:55:05 |  |
---|
Někteří lidé práci ve školství zvládnou, protože mají schopnost naučit a ten správný přístup k dětem, někteří ne. Kvalifikovaní jako nekvalifikovaní, na tom tolik nezáleží. Pokud bych nebyla nucena dodělat si DPS k odborné VŠ abych mohla učit, nehrnula bych se k tomuto studiu. Pokud porovnám náročnost studia, kvalitu přednášek a přístup vyučujících, víc mi dala VŠCHT a chemii učím na ZŠ s úspěchem. DPS na UK jsem dala levou zadní s dvěma malými dětmi a plným úvazkem. Já jsem opravdu měla zájem učit a zajímala se o sebevzdělání v této oblasti. Škoda, že stát učitele takhle zanedbal a školství posílá s úspěchem do kytek. Občas svého nadšení zalituji, respektive pokaždé, když sleduji naši politickou scénu. Tady to začíná a končí. Dostatek pedagogů neočekávám ani s nástupem těch nekvalifikovaných, protože to mnoho z nich stejně dlouho nevydrží: Vivat nízkému ohodnocení učitelské práce,vivat pohrdání vzděláním, vivat inkluze! |
|
Ondráš | 2019-08-21 13:39:52 |  |
---|
Nedostatek pedagogů? Myslím, že tento problém je průzračný jako křišťál. Zaptejme se opačně: jak by mohl být dostatek učitelů, když je toto povolání skutečně náročné, nic se v něm nedá ošidit a když je u nás už tolik desetiletí tak děsivě podhodnoceno? Je to o penězích jak na platy učitelů, tak i do školství jako celku. S tím je samozřejmě spojena i prestiž učitelů. Žádné polovičatosti jako je např. pustit do škol nekvalifikované vyučující a pod. nic nevyřeší, je to jen flikování. Nekvalifikované lidi bych do školství nepouštěl, možná jen s vyjímkou odborníků na středních odborných a uměleckých školách výhradně pro výuku odborných předmětů. Nápad pustit k dětem na ZŠ nekvalifikovaného vyučujícího je jen důkazem, jak jsou učitelé a jejich odbornost podceňováni. Tečka. |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-20 10:18:53 |  |
---|
Dobrá, máte jistě v něčem pravdu, ale v tom případě by měl takový nekvalifikovaný učitel mít nějakého mentora, který by za něho svým způsobem ručil. Když si chci otevřít cukrárnu, musím mít výuční list, nebo někoho, kdo svou kvalifikací za mě ručí. Ve vzdělávání to přece nebude něco míň.
Bohužel znám pár učitelů, kteří mají charisma i kreativitu, a přece na ně z lavic čučí pavilon sov. Někde se prostě ten přirozený zájem žáků ztrácí a my pořád předstíráme, že jsou dychtiví po něčem, co my jim nejsme schopni dát. Takoví učni... Pardon slovutní frekventanti "oborů vzdělání, které poskytují střední vzdělání s výučním listem"....... |
|
Emil Kudrnovský | 2019-08-19 13:15:54 |  |
---|
Máte pravda, špatně jsem formuloval, mohl by si to někdo vykládat jinak.
Prostě člověk, který má charisma, kázeň a dobře motivuje děti k práci - výuce. A na to glejt z pedagogické fakulty nepotřebuje.
Povinnost přijímat pouze kvalifikované kantory beru za systémově správně v okamžiku, kdy z pedagogických fakult odchází aspoň 75 % uchazečů, kteří na profesi učitele jsou připraveni.
To tak nyní není, proto je lepší vytloukat lidské zdroje i jinde.
Dosavadní povinnost beru jen jako výsledek lobby pedagogických fakult a školských odborů. |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-19 12:49:15 |  |
---|
Já se obávám, že první, co rodič-prodavačka omlátí o hlavu nekvalifikovanému učiteli s dobrým vztahem k dětem (to je vnímáno ovšem subjektivně, já k nim mám dobrý vztah, a proto nedám trojku tomu, kdo mi nic neřekne, což mnohdy vede k dobrému vztahu pouze z jedné strany), je právě ta nekvalifikovanost. |
|
Emil Kudrnovský | 2019-08-19 09:50:36 |  |
---|
Základní motto: Vzdělávat děti by měli ti nejlepší z nejlepších.
Tomu tak bohužel u nás není, proč?
a) pedagogické fakulty přijímají uchazeče, kteří se na jinou VŠ nedostali (těch, co chtějí být učitelem, je dnes minimum), tj. uchazeči a poté absolventi nejsou již ti nejlepší z nejlepších,
pozn. efektivita pedagogických fakult je mizerná - z absoventů, kteří nastoupí (tj. 50 % absolventů), na tuto profesi "má" cca 1 z 10, tj. pouze 1 z 20 absoventů pedagogických fakult je vhodný pedagog do praxe.
b) finanční ohodnocení je s ohledem na zodpovědnost opravdu nízké - dobří zedníci berou 500,- Kč na hodinu, kolik by měl brát dobrý učitel? Ti nejzkušenější (nemusí být ale nejlepší) berou dnes 220,- Kč hrubého/hodinu.
c) společenská dehonestace profese učitel - učitelé ze škol odchází kromě financí i kvůli "tlaku" společnosti (resp. drzosti klientů - jak si může rodič-prodavačka dovolit říkat učiteli, jak má učit).
S přijímáním nekvalifikovaných kantorů problém nemám, pokud mají dobrý vztah k dětem a dokáží je motivovat. Člověka z praxe s dobrým vztahem k dětem mezi námi uvítám raději než čerstvého absolventa pedagogické fakulty.
JEDNO ALE - Podobně jako u řemeslníků je tu ovšem riziko: domnělé vyšší mzdy mohou k naší profesi lákat "nemakačenky", tj. lidi, kteří na to nemají, ale dělají to jen kvůli výdělku. |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-18 22:02:07 |  |
---|
Pokud může málotřídní škola s osmnácti dětmi zaměstnat 3 aprobované učitele, tak asi nedostatek není. |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-17 23:14:11 |  |
---|
A kde je ten nedostatek pedagogů, dostala jsem výpověď z nadbytečnosti a místo nemohu sehnat |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-17 13:01:49 |  |
---|
Pokud jde o to, aby měli koho vůbec fyzicky před žáky postavit, tak asi proč odporovat nabízené myšlence / záměru, vždyť mnohdy žáci právě ty vzdělané, zkušené a snad i ještě zaujaté a nadšené kantory odmítají až devastují...stačí kámo, se kterým hlavně pokecaj, a hlavně že se po nich nic nechce...Problém vidím někde jinde, a finance to nejsou...Zamyslete se! |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-16 13:04:01 |  |
---|
Vždyť pořád kritizují, že učíme jako za Marie Terezie - tímhle se k tomu ale veřejně hlásí:) Není to protimluv? Jinak je to taková blbost, že by tomu v civilizovaných zemích nevěřili... Výuka není politika, tu opravdu může dělat kdokoli, zejména tu naši. |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-13 11:47:07 |  |
---|
Z chytrých hlav na MŠMT vyleze cokoliv. Třeba mi uznají ročníkovou zkoušku ze základů pediatrie a budu moci dělat dětskou lékařku!!! A nebo že bych fušovala do řemesla psychologům, když mám zk. ze tří různých psychologií- obecné, vývojové a psychopatologie!!! Další téma, které je katastrofální samo o sobě, tak jako celé školství v poslední době!!!! Kdy už se mezi vrchností někdo probudí a dá to tam dokupy?!?!?! A to tak, aby se vystudovaným z pedag. fakult chtělo učit a neutíkali jinam a taky, abysme za to byli adekvátně odměnění a ne že se o tom pořád bude jen všude psát. Vypadáme jako vyžírci tohoto systému co nic nedělají, jen se válejí permanentně doma!!!! |
|
Neznámý uživatel | 2019-08-12 07:42:27 |  |
---|
Tento nedostatek je způsoben dlouhodobou ne dobrou politikou ve skolstvi. Ani ne tak politikou, jako systémem. Návrat ke kvalitě tudíž nějaký čas potrvá, musí se ale na něm začít pracovat. Pokud budou moci ucitel nekvalifikovani pedagogové, sice to pomůže resot aktuální situaci, ovšem na druhé straně jaký je potom význam pedagogického vzdělaní?
Bylo by možné tímto způsobem řešit nedosatek jiných profesi, na které jsou kladeny vysoké nároky na dosažené vzdělaní? Mohl by zubní laborantky začít opravovat lidem zuby s tím, ze si vzdělaní doplní? |
|
Mgr. Dalibor Fusek | 2019-08-12 06:06:30 |  |
---|
Se začátkem školy bude chybět 6000 učitelů. Ministerstvo chce za katedry dostat nepedagogy. Myslíte si, že se jedná o krok správným směrem? Případně, jak byste problematiku řešili Vy? |
|
jsme vždy ve spojení s Vámi