MŠMT odpovídá na otázky Vzdělávacích služeb týkající se projevů rasismu a xenofobie u mládeže a pedagogů
autor: Mgr. Dalibor Fusek - Všechny články autora
Oslovili jsme MŠMT ve věci výsledků průzkumu ÚSTR (Ústav pro studium totalitních režimů) a sociologického ústavu AV ČR, ze kterého vyplývá, že značná část české mládeže přiznává výrazné antipatie k národnostním menšinám a současně má sklony k rasismu a xenofobii. Tytéž sklony se pak ve významné míře projevují také u pedagogů. MŠMT na naše dotazy reagovalo následovně.
1) Jak si MŠMT vysvětluje výsledky tohoto průzkumy. Jedná se o selhání konkrétních škol či jednotlivců anebo celého vzdělávacího systému?
Jedná se o celospolečenský problém, který může být u mládeže viditelnější jednak proto, že generace narozená po roce 1989 je zvyklá vyjadřovat svoje názory nahlas, a jednak pro - do určité míry - přirozený sklon mladých lidí k radikalismu. Hledání příčiny ve školách či ve vzdělávacím systému jako celku považuje MŠMT za mylnou, logicky neodůvodněnou.
Výchově k toleranci a prevenci rasismu a xenofobie je v posledních minimálně 15 letech věnována zvýšená pozornost, ať už se jedná o závazný obsah vzdělávání (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání/RVP ZV – očekávané výstupy vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Dějepis, struktura a pojetí Průřezových témat), nebo o tematické zaměření dotačních programů pro neziskové organizace působící ve vzdělávání v uvedené oblasti.
2) Jaké kroky (nad rámec stávajících) chystá MŠMT v dané věci učinit? V jakém časovém horizontu můžeme očekávat tyto kroky (nikoliv výsledky)?
MŠMT (nejen) uvedená zjištění zohlední při probíhající cyklické revizi Rámcových vzdělávacích programů, při tvorbě metodických materiálů nebo v nabídce vzdělávacích kurzů pro učitele.
3) Bude se MŠMT snažit dohledat příčiny příslušného stavu? O jakou formu průzkumu se bude případně jednat?
Národní ústav pro vzdělávání NÚV), který je pověřen metodickou podporou škol a přípravou revizí RVP, a dále Národní institut pro další vzdělávání, který je pověřen dalším vzděláváním učitelů, průběžně shromažďují relevantní analýzy, a to i k uvedené problematice a vycházejí z nich ve své činnosti.
Více k činnosti zde: http://www.nuv.cz/t a zde: http://nidv.cz/cs/onas/uredni-deska/informace-o-nas.ep/
4) Můžeme očekávat také nějaké systémové změny, které by danou problematiku řešily, případně preventivně čelily tomuto stavu (např. změny v RVP, legislativě, apod.)?
Zjištění zmíněného průzkumu budou zohledněna jak při probíhající přípravě cyklické revize RVP, tak při tvorbě metodických materiálů, a také v nabídce vzdělávacích kurzů pro učitele.
S pozdravem
Oddělení vnějších vztahů a komunikace
Kancelář ministra
|
jsme vždy ve spojení s Vámi