Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Radek Sárközi, prezident Pedagogické komory, z.s., v rozhovoru se Vzdělávacími službami na téma stávajícího nouzového stavu v ČR a jeho promítnutí do oblasti vzdělávání

autor: Mgr. Dalibor Fusek - Všechny články autora

Oslovili jsme pana Radka Sárköziho, prezidenta Pedagogické komory, z.s., v otázkách týkajících se stávajícího nouzového stavu v České republice. Rozhovor s ním přinášíme zde.



1) Začněme trochu osobně. Dne 5. října 2020 byl na území České republiky v souvislosti s tzv. koronavirovou nákazou opětovně vyhlášen vládou ČR nouzový stav, a to na dobu 30 dní. V následujících dnech byla usneseními vlády nejprve omezena a následně zakázána osobní přítomnost žáků a studentů na základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, dále pak osobní přítomnost žáků na základním uměleckém vzdělávání a dalších. S ohledem na opakování stavu z jara tohoto roku by nás zajímalo, zda jste dané kroky očekával? Případně, zda Vás jednání vlády překvapilo?



V průběhu září a října vláda vyhlásila několik chaotických opatření – roušky ve výuce, bez roušek ve výuce, roušky ve výuce, roušky s výjimkou výuky zpěvu, zákaz zpěvu, střídání týden distančně a týden prezenčně, uzavření škol. Takový amatérismus jsem opravdu nečekal…



2) Školy přešly na tzv. distanční vzdělávání. Měla podle Vás vláda nějakou jinou možnost, jak vzdělávání řešit?



Vláda mohla předejít současným problémům, kdyby od července nezrušila prakticky všechna opatření. Ještě počátkem září byla šance plošnému uzavření škol zabránit. Ale v říjnu už se nedalo dělat nic jiného, než zavřít vše včetně škol, jak to udělali v Izraeli. Čísla hospitalizovaných i zemřelých u nás vzrostla obří rychlostí. Ministerstvo školství přes léto prakticky nic neodpracovalo, na což bohužel nyní všichni doplácíme.



3) V souvislosti s distančním vzděláváním, vláda po jarní vlně přislíbila školám technické vybavení umožňující daný typ výuky. Postupovala správně a dostatečně rychle?



Techniku měly školy dostat už na jaře, jak se dělo v zahraničí. Ministr Plaga zapomněl na notebooky pro střední a mateřské školy, přestože prosadil novelu zákona, že musejí zajistit distanční výuku. Ale možná by vláda neudělala nic, kdyby Poslanecká sněmovna nepřijala usnesení, které ji k tomu vybídlo. Poslanci navýšili školám ONIV o 300 milionů korun, ale tyto peníze nakonec ministr Plaga nerozdělil všem školám spravedlivě a finance nasměroval výhradně do základních škol. Chybí systémové zajištění techniky a dat pro žáky ze strany státu. Částečně to kompenzují různé dobročinné sbírky a sponzorské dary. Ministerstvo školství bohužel nedokáže tyto aktivity ani koordinovat... V době, kdy byly školy plošně uzavřeny, většina z nich ještě techniku nakoupenou neměla. Peníze z mimořádné dotace na školy přišly až na konci října.



4) Nyní otázka ne školská, týkající se problematiky obecně. Postupovala a postupuje česká vláda v boji s koronavirem správně? Daří se jí situaci řešit?



Já nemám rád, když laici mluví do školství, například „experti“ z EDUinu, ČOSIV a podobných neziskovek, proto bych nerad dělal totéž k tématu koronavirus. Nechci se vydávat za epidemiologa a radit vládě, co má nebo nemá dělat.



5) Pokud ne, kde podle Vás dělá chybu?



Chybí mi osvětová kampaň v médiích, například proč a jak nosit roušky, proč je lepší profesionálně vyrobená nanorouška než ta ušitá doma, jak dodržovat rozestupy, co znamená minimalizovat počet kontaktů s dalšími lidmi. Možná to vypadá banálně, ale řada lidí nedodržuje základní preventivní pravidla, což prodlužuje období, kdy budou školy uzavřeny. Média jsou plná spekulací, polopravd a dezinformací. Vláda jim může čelit pouze masivní placenou kampaní, v níž ale musí vystupovat odborníci, nikoliv politici. Rovněž by se měly zveřejňovat podrobné statistiky. Obávám se, že některá důležitá data se ani nesbírají. Nechápu, proč MŠMT už na jaře neudělalo web pro rodiče, na kterém najdou přehledné informace o aktuálních opatřeních a tipy k distanční výuce.



6) Jak vidíte další vývoj pandemie? Ať už obecně, tak i v oblasti vzdělávání.



Pokud bude pokračovat současný chaos, budou se u nás vracet další a další vlny nákazy. Lidé si neváží toho, co mají a považují to za samozřejmost, dokud o to nepřijdou. Nyní spoustu běžných věcí dělat nesmí. Už dvakrát v tomto roce přišli žáci o možnost chodit do školy. Věřím, že si teď budou školy i učitelů mnohem více vážit.



7) Vraťme se k samotnému vzdělávání. Bude mít stávající stav, tedy nepřítomnost žáků ve školách, nějaký vliv v budoucnosti? Případně jaký?



Záleží na tom, o jak dlouhé období nakonec v součtu půjde. Pokud si žáci uvědomí, že vlastní vzdělání je především jejich zodpovědnost, a budou se svědomitě učit, mohou převážit přínosy, jako je větší samostatnost, nové dovednosti v práci s technikou apod.



8) Může vláda vůbec postupovat jinak, případně jak? Pokud započítáte zdravotní i ekonomické a další důsledky jejího jednání?



Jiné vlády postupují jinak, takže určitě lze postupovat různě. Není třeba vše nařizovat. Někdy stačí jen doporučení. Například učitelé mateřských škol, které uzavřeny nebyly, by určitě ocenili, kdyby ministr školství Robert Plaga doporučil rodičům, aby v současné situaci neposílali své děti do školky, pokud to není nezbytně nutné. Je mi líto, že vláda více neinvestuje do podpory školství. Při plánovaném schodku 500 miliard korun se kapitola školství navýšila pouze o necelé 2 miliardy.



9) Stávající situace bude mít samozřejmě významný vliv na mnohá odvětví. Nás by zajímalo, zda může mít také vliv pozitivní, případně jaký?



Z každé krize nakonec vzejde společnost posílena. Přizpůsobit se budou muset všechna odvětví. Nic už nebude jako dřív…



10) Pokud může být tento pozitivní vliv také v oblasti školství, pokuste se jej specifikovat.



Spousta učitelů se naučila pracovat s technikou, což určitě využijí i v běžné výuce. Učitelé si masivně vyměňují tipy do výuky. Například v jednotlivých facebookových skupinách Pedagogické komory pro jednotlivé vyučovací předměty, kterých jsme zřídili skoro 30, skokově narostly počty členů a příspěvků.



11) Pokud jsme do současné chvíle pozapomněli na něco důležitého, co se týká příslušné problematiky, a co byste nám chtěl (sdělit), učiňte tak prosím nyní.



Já bych byl rád, kdyby Robert Plaga zřídil krizový tým složený ze zástupců největších školských spolků (školské odbory, Pedagogická komora, CZESHA…) a dalších organizací (například rodičů, studentů apod.). Ale pan ministr bohužel s nikým nekomunikuje. Na jeho opatřeních je vidět, že nebyla konzultována s učiteli z praxe. Myslím si, že největší brzdou pozitivních změn ve školství je přímo on. Premiér měl Roberta Plagu odvolat už na jaře, protože vůbec nezvládá krizové řízení ani komunikaci. Snad to udělá co nejdříve a přijde nový ministr, který bude komunikovat se všemi aktéry ve vzdělávání.


05.11.2020 | Karma článku: 5.16
Sobota 07.12.2024, svátek má Benjamín


Přihlášení





Zapomněli jste heslo?
Proč se registrovat? Registrovat
Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

jsme vždy ve spojení s Vámi

Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

Aktuální anketa

Využíváte ve své práci Střední článek podpory?

  1. Ano, velmi často (1)
  2. Ano, ale zřídka (1)
  3. Vím o něm, ale nepoužil jsem jej (2)
  4. Ne, nepoužívám jej (4)
  5. Nikdy jsem o něm neslyšel (2)


Další ankety Vložit anketu

Dnešní počasí v krajích ČR

Počasí

Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.