![]() |
TENTO TÝDEN ŘEŠÍME Odtrhneme děti od mobilů! Alespoň na tři hodiny .......... Číst dál >>>
|
|
O co jde? Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání. |
Pro koho to je? Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci. |
Proč zrovna my? Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete. |
Vysvětlivky jednotlivých užitých pojmůV této sekci jste se ocitli správně, jestliže nerozumíte některému z pojmů, které jsou užity na našich stránkách anebo i v jednotlivých souvisejících dokumentech. Příslušné pojmy budou postupně naplňovat vzniklou databázi, a to podle toho, jak budou jednotlivé nové sekce či dokumenty vznikat anebo i na základě Vašich připomínek a upozornění. Jestliže jsme použili některý z pojmů, jehož význam Vám není zcela jasný, upozorněte nás na to, rádi Vám ho vysvětlíme a současně jej zde umístíme. Jednotlivé pojmy budou v níže uvedené databázi umístěny na základě svého prvního písmena, a to dle pořadí v abecedě. |
Stanoveny na základě školského zákona, a to v § 7, jsou to konkrétně mateřská škola, základní škola, střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší odborná škola, základní umělecká škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Žák střední školy, vyšší odborné školy anebo konzervatoře může školu navštěvovat v různých formách vzdělávání. Zde přinášíme jejich výčet a popis.
Obory vzdělání se dají dle postupu vzdělávaných osob vzdělávací soustavou kategorizovat. Tato kategorizace se projeví v kódu oboru vzdělání, kdy jeho součástí je i identifikační písmeno. To určuje užší členění oborů vzdělání než je stupeň vzdělání. Vysvětlující popis jednotlivých písmen.
| B - základní vzdělání |
| C - střední vzdělání (praktická škola) |
| J - střední vzdělání (bez výučního listu a maturitní zkoušky) |
| E - střední vzdělání s výučním listem s nižšími nároky v oblasti všeobecného i obecně odborného vzdělání |
| H - střední vzdělání s výučním listem |
| L/0 - střední vzdělání s maturitní zkouškou, u kterých je součástí vzdělávání i odborný výcvik |
| L/5 - poskytující střední vzdělání s maturitní zkouškou - nástavbové studium |
| K - střední vzdělání s maturitní zkouškou v gymnáziu |
| M - střední vzdělání s maturitní zkouškou |
| P - vyšší odborné vzdělání v konzervatoři |
| R - vysokoškolské bakalářské vzdělání |
| S - vysokoškolské magisterské vzdělání |
| T - vysokoškolské doktorské vzdělání |
NACE je statistickou klasifikací ekonomických činností, kterou používá Evropská unie (resp. Evropská společenství) od roku 1970. NACE vytváří rámec pro statistická data o činnostech v mnoha ekonomických oblastech (např. ve výrobě, zaměstnanosti, národních účtech). Statistiky, které vzniknou za použití klasifikace NACE, lze srovnávat v celé Evropské unii. S nižší mírou podrobnosti (na vyšších úrovních) je možné srovnání i se světovými statistikami. Používání NACE je povinné pro všechny členské státy Evropské Unie. Srovnatelnost dat vytvořených podle klasifikace NACE na světové úrovni je dána tím, že NACE je součástí systému statistických klasifikací, které vznikly převážně pod záštitou Statistické divize Spojených národů.
Jedná se o základní třídicí kategorie jednotek práce v Národní soustavě povolání, která odráží náročnost požadavků kladených na vykonavatele jednotek prácemůže dosahovat úrovní 1 (nejméně náročné) - 7 (nejnáročnější)
Národní soustava kvalifikací (NSK) je státem garantovaný celorepublikový systém budovaný na reálných požadavcích na výkon činností v rámci jednotlivých povolání a pracovních pozic. Národní soustava kvalifikací definuje požadavky na odborné způsobilosti jednotlivých kvalifikací bez ohledu na způsob jejich získání. Rozhodující vliv na obsah kvalifikací mají přitom zaměstnavatelé. Každá kvalifikace, která je na trhu práce uplatnitelná, v něm má nebo v průběhu času bude mít své místo. NSK umožňuje nejen identifikaci, třídění a zařazování kvalifikací, ale také jejich uznávání a certifikaci. NSK nenahrazuje stávající kvalifikační a vzdělávací systémy, ale snaží se o jejich provázání, zastřešení a zprůhlednění. Tvoří spojující systémový rámec pro počáteční a další vzdělávání. NSK zároveň umožňuje srovnání našich národních kvalifikací s kvalifikacemi stanovenými a popsanými v jiných evropských státech.
Národní soustava povolání (NSP) je veřejně dostupný a soustavně aktualizovaný registr povolání vyskytujících se na českém trhu práce. NSP vzniká v souladu se zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Obsahuje informace o povoláních uplatnitelných na trhu práce a požadovaných kompetencích. Slouží pro podnikovou praxi, při poradenských službách a při ovlivňování trhu práce. Základním prvkem struktury NSP je povolání. Povoláním je podle § 5 písmeno f) zákona o zaměstnanosti standardizovaný souhrn pracovních činností podle jejich obvyklého seskupení na trhu práce, jejichž výkon předpokládá určitou odbornou a další způsobilost.
Střední školy mohou organizovat nástavbové studium pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem v délce 3 let denní formy vzdělávání. Vzdělávání se uskutečňuje podle rámcového vzdělávacího programu pro příslušný obor vzdělání. Návaznost oborů vzdělání pro uchazeče přijímané do nástavbového studia stanoví vláda nařízením. Vzdělávání v nástavbovém studiu trvá 2 roky v denní formě vzdělávání. Žák, který úspěšně ukončí nástavbové studium a složí maturitní zkoušku, získá střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Jeden z povinných údajů zapsaných o škole ve školském rejstříku. V užším slova smyslu se jedná o celkovou kapacitu škol.
Státem garantovaný celek učiva, který v počátečním vzdělávání připravuje žáka na budoucí možné zaměstnaní v profesi odpovídající tomuto oboru vzdělání. Soupis všech oborů vzdělání povolených vyučovat v rámci ČR je uveden v Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. o soustavě oborů vzdělání. Jednotlivé obory vzdělání mají vždy svůj jednoznačný sedmimístný identifikační kód. Každému oboru vzdělání odpovídá Rámcový vzdělávací program (RVP), který vymezuje povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání; je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků. Školní vzdělávací programy (ŠVP) vytvářejí jednotlivé školy na základě těchto Rámcových vzdělávacích programů. Souvisejícími pojmy pak jsou Stupneň vzdělání a Kategorie oboru vzdělání.
Zákonem stanovený proces, na základě kterého jsou žáci přijímání do vyššího stupně vzdělávání. Často se tento pojem zaměňuje s pojmem přijímací zkouška. Nejedná se o totéž, přijímací zkouška stanovena být může, ale i nemusí. Jedná se o pouhou součást přijímacího řízení. Žák může být přijat na i základě jiných skutečností než je přijímací zkouška, jako je například prospěch.
Někdy se také nazývá zkrácené školský rejstřík. Jedná se o státem řízený a garantovaný regist. Zápis do tohoto registru je formální akt, kdy škole či školskému zařízení vedenému v tomto rejstříku jsou tímto poskytovány finance na vzdělávací aktivity. Škola a školské zařízení (bez ohledu na zřizovatele), která chce být zapsána v tomto rejstříku, musí splnit poměrně široké množství zákonem stanovených povinností. Zapisují se i jednotlivé změny v údajích. Školy, které jsou v rejstříku vedeny, mají právo vydávat státem garantované doklady o nabytí stupně vzdělání (např. maturitní vysvědčení).
Rekvalifikací se rozumí získání nové kvalifikace a zvýšení, rozšíření nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo obnovování. Za rekvalifikaci se považuje i získání kvalifikace pro pracovní uplatnění fyzické osoby, která dosud žádnou kvalifikaci nezískala. Při určování obsahu a rozsahu rekvalifikace se vychází z dosavadní kvalifikace, zdravotního stavu, schopností a zkušeností fyzické osoby, která má být rekvalifikována formou získání nových teoretických znalostí a praktických dovedností v rámci dalšího profesního vzdělávání.
Jedná se o identifikační číslo školy. Zkratka znamená Identifikační Znak Organizace).
Ucelený blok vzdělávání, zakončený dokladem o absolvování tohoto stupně. Absolvent má právo na základě tohoto stupně volit sobě odpovídající povolání. V ČR může absolvent dosáhnout těchto stupňů vzdělání, a to na odpovídajících školách.
| stupeň vzdělání (písmeno kódu oboru vzdělání) | odpovídající škola |
|---|---|
| žádné | nedokončená základní škola |
| základy vzdělání | kurz k získání základů vzdělání |
| základní (B) | základní škola |
| střední (C,J) | jedno a dvouleté obory na střední škole |
| střední s výučním listem (E,H) | dvou a tříleté obory na středních školách |
| střední s maturitní zkouškou (K,L,M) | čtyř, šesti a osmileté obory na středních školách |
| vyšší odborné v konzervatoři (P) | konzervatoř |
| vyšší odborné (N) | vyšší odborná škola |
| bakalářské (R) | vysoká škola |
| magisterské (S) | vysoká škola |
| doktorské (T) | vysoká škola |
Zařízení, která nabízejí služby žákům, jejich rodičům, ale i pedagogům. Jedná se o účelové instituce s různým zaměřením. Jejich existence je dána zákonem a zmocňujícími právními předpisy (vyhlášky). Za služby v těchto zařízeních může být vyžadována úplata. Jedná se o tato zařízení.
| Zájmové a další vzdělávání |
|---|
| Domy dětí a mládeže |
| Stanice zájmových činností |
| Školní družiny |
| Školní kluby |
| Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků |
| Školská výchovná a ubytovací zařízení |
| Školy v přírodě |
| Internáty |
| Domovy mládeže |
| Školská zařízení pro ústavní výchovu |
| Dětské domovy |
| Dětské domovy se školou |
| Výchovné ústavy |
| Diagnostické ústavy |
| Střediska výchovné péče |
| Školská poradenská zařízení |
| Pedagogicko-psychologické poradny |
| Speciální pedagogická centra |
| Školská zařízení školního stravování |
| Školní jídelna |
| Školní jídelna-vývařovna |
| Školní jídelna-výdejna |
| Školská účelová zařízení |
| Střediska služeb školám |
| Školní knihovny |
| Školní hospodářství |
| Střediska praktického vyučování |
| Plavecké školy |
| Přípravné stupně ZŠ speciální |
| Jiná účelová zařízení |
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů.
Stanoveny vyhláškou č. 13/2005 Sb. o středních školách, konkrétní typy škol jsou gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště, střední průmyslová škola, střední zemědělská škola, střední zahradnická škola, střední vinařská škola, střední lesnická škola, střední rybářská škola, střední zdravotnická škola, hotelová škola, střední pedagogická škola, střední umělecká škola, střední uměleckoprůmyslová škola, obchodní akademie, odborná škola, odborné učiliště a praktická škola.
je možno definovat jako systém krátkodobých i dlouhodobých organizačních forem, které umožňují výukové, rekreační, poznávací a tvůrčí volnočasové aktivity účastníků a zároveň směřují k uspokojení osobních zájmů, k rozvoji osobnosti, jakož i k celkovému zlepšení kvality života jedince a prohloubení jeho nezávislosti. Mezi zájmové vzdělávání lze zařadit zejména kulturní a estetickou výchovu, sportovní výchovu, zdravotní výchovu, environmentální výchovu, jazykové vzdělávání atd.
Střední školy, které poskytují střední vzdělání s výučním listem v daném oboru vzdělání, mohou v tomto oboru vzdělání uskutečňovat také zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem v jiném oboru vzdělání. Zkrácené studium trvá 1 až 2 roky v denní formě vzdělávání; délku stanoví rámcový vzdělávací program příslušného oboru vzdělání.
V určitém slova smysli vlastník školy. Jedná se o orgán, který školu či školské zařízení zřizuje, tudíž z pozice zákona za chod, finanční zabezpečení a další činnosti vyplývající z právních předpisů odpovídá. V České republice rozlišujeme následující zřizovatele:
| Veřejná škola (zřizovatelé) |
|---|
| Ministerstvo školství |
| Ministerstvo vnitra |
| Ministerstvo spravedlnosti |
| Ministerstvo obrany |
| Ministerstvo zahraničních věcí |
| Krajské úřady |
| Obecní úřady |
| Svazky obcí |
| Církev |
| Soukromník (právnická osoba) |
jsme vždy ve spojení s Vámi