TENTO TÝDEN ŘEŠÍME Odtrhneme děti od mobilů! Alespoň na tři hodiny .......... Číst dál >>>
|
O co jde? Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání. |
Pro koho to je? Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci. |
Proč zrovna my? Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete. |
Týká se druhu škol:MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, |
Na úrovni státu jsou zpracovávány rámcové vzdělávací programy (RVP) pro jednotlivé obory vzdělání. Tyto programové dokumenty konkretizují obecné cíle vzdělávání, specifikují klíčové kompetence důležité pro rozvoj osobnosti žáků, vymezují věcné oblasti vzdělávání a jejich obsahy, charakterizují očekávané výsledky vzdělávání a stanovují rámce a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů, včetně učebních plánů.
Tučně jsou zvýrazněny poslední 3 vložené dokumenty
Tučně jsou zvýrazněny poslední 3 vložené dokumenty
Virtuální sborovna | Virtuální šuplík | Lexikon pedagogických termínů |
Co vyplývá z legislativy | Odkaz na ustanovení právního předpisu |
(nejedná se vždy o doslovné znění příslušného ustanovení právního předpisu, ale o jeho zjednodušený význam) | |
Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy | Z 561/2004, § 3, odst. 1 |
Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání, jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků | Z 561/2004, § 3, odst. 1 |
Rámcové vzdělávací programy stanoví veškeré náležitosti týkající se vzdělávání podle jednotlivých oborů vzdělání, zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů a další potřebné náležitosti | Z 561/2004, § 4, odst. 1 |
Rámcové vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům vybraných vědních disciplín | Z 561/2004, § 4, odst. 2 |
Rámcové vzdělávací programy vydává ministerstvo po projednání s příslušnými Ministerstvy, současně je projednává s orgány sociálních a hospodářských partnerů | Z 561/2004, § 4, odst. 3 |
Rámcové vzdělávací programy je možné v závažných případech měnit, a to s účinností nejdříve od začátku následujícího školního roku | Z 561/2004, § 4, odst. 4 |
Rámcové vzdělávací programy a jejich změny zveřejňují ministerstva, která je vydala, vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup | Z 561/2004, § 4, odst. 5 |
Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž je vydán rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 5, odst. 1 |
Rámcový vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny | Z 561/2004, § 26, odst. 1 |
Rámcový vzdělávací program pro základní a středním vzdělávání stanoví počet povinných vyučovacích hodin | Z 561/2004, § 26, odst. 2 |
Rámcové vzdělávací programy pro základní a střední vzdělávání stanoví nejnižší počty povinných vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících | Z 561/2004, § 26, odst. 3 |
Ministerstvo uděluje a odnímá učebnicím a učebním textům pro základní a střední vzdělávání schvalovací doložku na základě posouzení, zda jsou v souladu mimo jiné s rámcovými vzdělávacími programy | Z 561/2004, § 27, odst. 1 |
Školy mohou při výuce kromě učebnic a učebních textů uvedených v seznamu učebnic, kterým byla udělena schvalovací doložka, používat i další učebnice a učební texty, pokud nejsou v rozporu mimo jiné s rámcovými vzdělávacími programy. O použití těchto učebnic a učebních textů rozhoduje ředitel školy, který zodpovídá za splnění uvedených podmínek | Z 561/2004, § 27, odst. 2 |
Ministerstvo žádosti o povolení plnění povinné školní docházky v zahraniční škole uskutečňující na území České republiky vzdělávání podle zahraničního vzdělávacího programu nevyhoví, jestliže vzdělávání podle vzdělávacího programu připojeného k žádosti by bylo v zásadním rozporu s rámcovými vzdělávacími programy | Z 561/2004, § 38a, odst. 5, písm. c) |
Do vyššího ročníku základní školy postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn, pokud mu nebylo povoleno opakování ročníku | Z 561/2004, § 52, odst. 1 |
Pro osoby, které nezískaly základní vzdělání, může základní a střední škola po projednání se zřizovatelem a krajským úřadem organizovat v souladu s rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání kursy pro získání základního vzdělání | Z 561/2004, § 55, odst. 3 |
Obsah a forma přijímací zkoušky do středního vzdělávání odpovídají rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzděláván | Z 561/2004, § 60b, odst. 1 |
V rámci přijímacího řízení na střední školy do oboru vzdělání, v němž je jako součást přijímacího řízení stanovena rámcovým vzdělávacím programem talentová zkouška, vyhlásí ředitel školy přijímací řízení | Z 561/2004, § 62, odst. 1 |
Ředitel školy může uchazeče přijmout do vyššího než prvního ročníku vzdělávání ve střední škole. V rámci přijímacího řízení může ředitel školy po posouzení dokladů uchazeče o předchozím vzdělávání stanovit jako podmínku přijetí vykonání zkoušky, a určit její obsah, termín, formu a kritéria hodnocení, a to v souladu s rámcovým vzdělávacím programem příslušného oboru vzdělání | Z 561/2004, § 63 |
Odborná nebo umělecká praxe a sportovní příprava ve střední škole může být uskutečňována i v období školních prázdnin po dobu stanovenou rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 65, odst. 1 |
Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí příslušného ročníku prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem, s výjimkou předmětů, z nichž se žák nehodnotí. Hodnocení žáka v odborných předmětech, které stanoví rámcový vzdělávací program v uměleckých oborech, se uskutečňuje po vykonání komisionální zkoušky | Z 561/2004, § 69, odst. 4 |
Účelem závěrečné zkoušky a maturitní zkoušky je mimo jiné ověřit, jak žáci dosáhli cílů vzdělávání stanovených rámcovým vzdělávacím programem v příslušném oboru vzdělání | Z 561/2004, § 73 |
Ředitel školy stanoví v souladu mimo jiné s rámcovým vzdělávacím programem pro střední školy témata, obsah, formu a pojetí zkoušek a termíny jejich konání | Z 561/2004, § 74, odst. 3 |
Počet povinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky pro daný obor vzdělání stanoví rámcový vzdělávací program | Z 561/2004, § 79, odst. 1 |
Ředitel školy určí nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky podle mimo jiné rámcového vzdělávacího programu | Z 561/2004, § 79, odst. 3 |
Vzdělávání v nástavbovém studiu se uskutečňuje podle rámcového vzdělávacího programu pro příslušný obor vzdělání | Z 561/2004, § 83, odst. 1 |
Součástí přijímacího řízení do nástavbového studia, nejde-li o obor vzdělání s talentovou zkouškou, je vždy jednotná zkouška. Ředitel školy může dále stanovit přijímací zkoušku ověřující učivo dalších vzdělávacích oborů nebo jiné dovednosti a předpoklady uchazeče. Obsah a formu příjímací zkoušky stanoví v souladu se společným základem rámcových vzdělávacích programů oborů vzdělání, na něž navazuje obor vzdělání nástavbového studia | Z 561/2004, § 83, odst. 3 |
Délku zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem v jiném oboru vzdělání, stanoví rámcový vzdělávací program příslušného oboru vzdělání | Z 561/2004, § 84, odst. 1 |
V rámci přijímacího řízení do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem může ředitel školy rozhodnout o konání přijímací zkoušky, jejíž obsah a formu stanoví v souladu s rámcovým vzdělávacím programem oboru vzdělání, k jehož studiu se uchazeč hlásí | Z 561/2004, § 84, odst. 2 |
Délku zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou, stanoví rámcový vzdělávací program příslušného oboru vzdělání | Z 561/2004, § 85, odst. 1 |
V rámci přijímacího řízení do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou může ředitel školy rozhodnout o konání přijímací zkoušky, jejíž obsah a formu stanoví v souladu s rámcovým vzdělávacím programem oboru vzdělání, k jehož studiu se uchazeč hlásí | Z 561/2004, § 85, odst. 2 |
Účelem absolutoria v konzervatoři je ověřit, jak žáci dosáhli mimo jiné cílů vzdělávání stanovených rámcovým vzdělávacím programem v příslušném oboru vzdělání | Z 561/2004, § 90, odst. 1 |
Absolutorium v konzervatoři je komplexní odborná zkouška, která se skládá mimo jiné z teoretické zkoušky z odborných předmětů stanovených rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 90, odst. 2 |
Absolutorium v konzervatoři se skládá ze zkoušky z umělecko-pedagogické přípravy, pokud tak stanoví rámcový vzdělávací program | Z 561/2004, § 90, odst. 2 |
Absolutorium v konzervatoři pro obor tanec se skládá mimo jiné z teoretické zkoušky z odborných předmětů stanovených rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 90, odst. 2 |
V rámci přijímacího řízení do vyšší odborné školy může ředitel školy rozhodnout o konání přijímací zkoušky, jejíž obsah a formu stanoví v souladu s rámcovými vzdělávacími programy poskytujícími střední vzdělání s maturitní zkouškou | Z 561/2004, § 94, odst. 2 |
V případě, že krajský úřad v rámci řízení o nostrifikaci zjistí, že obsah a rozsah vzdělávání absolvovaného v zahraniční škole se v porovnání se vzděláváním podle obdobného rámcového vzdělávacího programu v České republice podstatně odlišuje, žádost zamítne | Z 561/2004, § 108, odst. 5 |
Při praktické zkoušce z odborného výcviku nebo z odborných předmětů závěrečné zkoušky nebo při zkoušce maturitní zkoušky konané formou praktické zkoušky, je podmínkou konání jednotlivé zkoušky absolvování praktického vyučování v rozsahu stanoveném rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 113, odst. 5 |
Osoba s alespoň základním vzděláním, která získala profesní kvalifikace potvrzující ve svém souhrnu získání všech odborných způsobilostí stanovených podle Národní soustavy kvalifikací k řádnému výkonu všech pracovních činností vykonávaných v rámci určitého povolání, může, i bez předchozího vzdělávání ve střední škole nebo konzervatoři a bez předchozího úspěšného vykonání zkoušek ze všech předmětů či jiných ucelených částí učiva stanovených rámcovým a školním vzdělávacím programem příslušného oboru vzdělání za všechny ročníky vzdělávání, získat stupeň vzdělání úspěšným vykonáním závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky nebo absolutoria v konzervatoři v odpovídajícím oboru vzdělání | Z 561/2004, § 113c, odst. 1 |
Stupeň vzdělání lze bez předchozího vzdělávání ve střední nebo vyšší odborné škole získat po úspěšném vykonání zkoušek ze všech předmětů či jiných ucelených částí učiva stanovených rámcovým a školním vzdělávacím programem nebo akreditovaným vzdělávacím programem příslušného oboru vzdělání za všechny ročníky vzdělávání a úspěšným vykonáním závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky nebo absolutoria podle tohoto zákona | Z 561/2004, § 113d |
Žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku obsahuje rámcový popis personálního a majetkového zajištění a financování činnosti školy nebo školského zařízení s ohledem na požadavky rámcového vzdělávacího programu, pokud je stanoven. V případě lesní mateřské školy popis zázemí | Z 561/2004, § 147, odst. 1, písm. f) |
Finanční prostředky ze státního rozpočtu může právnická osoba vykonávající činnost školy použít také tehdy, zajišťuje-li v souladu s tímto zákonem a rámcovým vzdělávacím programem povinnou součást vzdělávání dětí, žáků a studentů u jiné fyzické nebo právnické osoby | Z 561/2004, § 160, odst. 2 |
Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe a v místě, kde se uskutečňuje individuální vzdělávání žáka zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem | Z 561/2004, § 174, odst. 2, písm. c) |
Nařízení vlády stanoví soustavu oborů vzdělání, pro něž jsou následně vydány rámcové vzdělávací programy | NV 211/2010 |
Ve středních školách s oborem vzdělání, v němž je jako součást přijímacího řízení stanovena rámcovým vzdělávacím programem talentová zkouška, může být nejnižší počet žáků ve škole 30 | V 13/2005, § 2, odst. 2 |
Ředitel školy může třídy při vyučování některých předmětů dělit na skupiny, spojovat nebo vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků. Při stanovení počtu a velikosti skupin je ředitel školy povinen zohlednit požadavky na prostorové a materiální zabezpečení výuky stanovené rámcovým vzdělávacím programem | V 13/2005, § 2, odst. 5, písm. e) |
Žák střední školy prospěl s vyznamenáním, není-li klasifikace nebo slovní hodnocení po převodu do klasifikace v žádném povinném předmětu horší než stupeň 2 - chvalitebný a průměrný prospěch z povinných předmětů není horší než 1,50 a chování je hodnoceno jako velmi dobré. V oborech vzdělání skupiny 82 Umění, užité umění se dále vyžaduje v odborných předmětech, které stanoví rámcový vzdělávací program, prospěch 1 - výborný | V 13/2005, § 3, odst. 7 |
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání vycházejí mimo jiné z požadavků rámcových vzdělávacích programů | V 13/2005, § 4 |
Komisionální zkoušku koná žák při zkoušce z odborných předmětů, které stanoví rámcový vzdělávací program v uměleckých oborech vzdělání | V 13/2005, § 6, odst. 1, písm. a) |
Učební praxe, odborná praxe a umělecká praxe se uskutečňuje v rozsahu stanoveném rámcovým vzdělávacím programem ve školách, ve školských zařízeních nebo na pracovištích fyzických nebo právnických osob | V 13/2005, § 15, odst. 1 |
Organizační uspořádání učební praxe, odborné praxe nebo umělecké praxe stanoví ředitel školy podle zaměření daného oboru vzdělání a podle podmínek stanovených pro průběh vzdělávání v rámcovém vzdělávacím programu | V 13/2005, § 15, odst. 4 |
Roční počet tréninkových jednotek se stanoví v souladu s rámcovým vzdělávacím programem | V 13/2005, § 16, odst. 2 |
Pokud se v souladu s rámcovým vzdělávacím programem daného oboru vzdělání koná odborná nebo umělecká praxe nebo sportovní příprava v období hlavních prázdnin, končí vyučování ve druhém pololetí před stanoveným termínem | V 16/2005, § 2, odst. 4 |
Obsah státní jazykové zkoušky základní je zaměřen na témata denního života v dané jazykové oblasti a v České republice. Uchazeč má zkouškou prokázat schopnost porozumět mluvenému i psanému textu a samostatně se ústně i písemně vyjadřovat o daných tématech v rozsahu jazykových prostředků stanovených rámcovým a školním vzdělávacím programem pro základní kurz v jazykové škole, požaduje se znalost 2000 až 2500 lexikálních jednotek | V 33/2005, Příl., Čl. 1, odst. 1 |
Obsah státní jazykové zkoušky všeobecné je zaměřen na témata denního života a na otázky politického, hospodářského a kulturního dění v dané jazykové oblasti a v České republice. Uchazeč má zkouškou prokázat hlubší znalosti a větší míru osvojení cizího jazyka, a to v rozsahu jazykových prostředků a znalostí stanovených rámcovým a školním vzdělávacím programem pro základní a střední kurz v jazykové škole. Požaduje se znalost přibližně 4000 lexikálních jednotek. Při přihlášce na zkoušku uchazeč předloží seznam vlastní četby literárních děl v originále daného jazyka v rozsahu nejméně 500 stran | V 33/2005, Příl., Čl. 2, odst. 1 |
Obsah státní jazykové zkoušky speciální je zaměřen obdobným způsobem jako u státní jazykové zkoušky všeobecné. Uchazeč má zkouškou prokázat hluboké znalosti a vysokou míru osvojení cizího jazyka, jistotu v jazykových dovednostech a schopnostech specifických pro různé obory v rozsahu stanoveném rámcovým a školním vzdělávacím programem pro vyšší speciální kurzy jazykových škol. Požaduje se znalost přibližně 5000 lexikálních jednotek a pasivní znalost dalších 2000 až 3000 lexikálních jednotek z obecné a profesně orientované slovní zásoby, zejména z oboru, v němž uchazeč pracuje | V 33/2005, Příl., Čl. 3, odst. 2 |
Obsah vzdělávání přípravné třídy základní školy se řídí Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a je součástí školního vzdělávacího programu | V 48/2005, § 7, odst. 4 |
Časový rozsah vzdělávání přípravné třídy základní školy je určen počtem vyučovacích hodin stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání pro první ročník | V 48/2005, § 7, odst. 5 |
Učitel přípravné třídy základní školy vypracuje na konci druhého pololetí školního roku zprávu o průběhu předškolní přípravy dítěte v daném školním roce. Zpráva obsahuje vyjádření o dosažené úrovni hlavních cílů vzdělávání ve struktuře vymezené Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání | V 48/2005, § 7, odst. 6 |
Obsah výuky českého jazyka ve třídě pro jazykovou přípravu je určen očekávanými výstupy vzdělávacího oboru Cizí jazyk stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání | V 48/2005, § 11, odst. 3 |
Obsah vzdělávání v kurzu pro získání základního vzdělání a obsah zkoušek na závěr kurzu stanoví škola v souladu s očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání | V 48/2005, § 13, odst. 1 |
Klasifikaci výsledků vzdělávání žáka základní školy v jednotlivých předmětech a chování žáka lze doplnit slovním hodnocením, které bude obsahovat i hodnocení klíčových kompetencí vymezených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání | V 48/2005, § 15, odst. 5 |
Žák, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České republiky a současně je žákem kmenové školy, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole nebo ve škole zřízené při diplomatické misi České republiky. Zkouška se koná ve všech ročnících ze vzdělávacího obsahu stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a podle ročníku konkretizovaného vzdělávacího oboru | V 48/2005, § 18, odst. 1 |
Komise pro komisionální přezkoušení žáka, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České republiky anebo v zahraniční škole na území České republiky je tříčlenná a tvoří ji přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání | V 48/2005, § 19, odst. 2, písm. c) |
Komise pro komisionální přezkoušení žáka základní školy je tříčlenná a tvoří ji přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání | V 48/2005, § 22, odst. 2, písm. c) |
Základní studium I. stupně má 7 ročníků a je určeno pro žáky od 7 let věku. Základní studium II. stupně má 4 ročníky a je určeno pro žáky od 14 let věku | V 71/2005, § 1, odst. 3 |
V jednotlivých uměleckých oborech základního uměleckého vzdělávání (dále jen "vzdělávání") se organizuje individuální, skupinová a kolektivní výuka. Počet žáků v jednotlivých předmětech a odděleních a charakter skupinové a kolektivní výuky stanoví rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání | V 71/2005, § 1, odst. 7 |
Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených ve školním vzdělávacím programu jsou hodnoceny tak, aby byla zřejmá dosažená úroveň vzdělání žáka, zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným ve vzdělávacím programu, jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku | V 71/2005, § 3, odst. 2 |
Do vyššího ročníku postupuje žák, který byl na konci druhého pololetí celkově hodnocen stupněm prospěl(a) nebo prospěl(a) s vyznamenáním a úspěšně vykonal postupovou zkoušku, pokud tak stanoví školní vzdělávací program | V 71/2005, § 4, odst. 1 |
Údaje o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte nebo žáka ve školní matrice školy obsahují podle povahy činnosti školy označení rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu, podle něhož se uskutečňuje vzdělávání dítěte nebo žáka | V 364/2005, § 1, písm. a) |
Při předávání údajů o žáku se speciálními vzdělávacími potřebami, žáku zařazeném do třídy pro žáky se zdravotním postižením, žáku vzdělávajícím se podle individuálního vzdělávacího plánu a o mimořádně nadaném žáku se postupuje podle stanoveného principu, dále se předává údaj o vzdělávání žáka podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, včetně informace o způsobu integrace žáka | V 364/2005, Příl. 1, část 2, Čl. 5, odst. 2 |
Rámcové vzdělávací programy
jsme vždy ve spojení s Vámi