Vzdělávací služby

O co jde?

Náš portál je nástroj, ve kterém lze nalézt veškeré potřebné informace z oblastí vzdělávání a trhu práce. Nabízíme nepřeberné množství služeb vedoucích ke zkvalitnění Vašeho vzdělání.

Pro koho to je?

Pro každého, koho zajímá vzdělávání anebo trh práce. Našimi klienty jsou ředitelé škol a jejich zástupci, učitelé, žáci, studenti a jejich rodiče, stejně tak firmy a jejich zaměstnanci.

Proč zrovna my?

Protože u nás naleznete vše, co se vzdělávání a trhu práce týká. Pracujeme systematicky a naše databáze se neustále rozšiřují. Jsme profesionálové, nejen, že víme, co chcete, my víme i co potřebujete.

Chat
Napište nám Váš dotaz Zavřít


Vzdělávání příslušníků národnostních menšin



Týká se druhu škol:

MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ,

Legislativní rámec

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
  • Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou

Popis řešené oblasti

Příslušníci národnostních menšin, které tradičně a dlouhodobě žijí na území České republiky, mají právo na výchovu a vzdělávání ve svém mateřském jazyce ve školách, předškolních zařízeních a školských zařízeních za zákonem stanovených podmínek. Příslušníci těchto národnostních menšin mohou také zřizovat soukromé školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny nebo s výukou jazyka národnostní menšiny jako vyučovacího předmětu a také soukromá předškolní zařízení a soukromá školská zařízení.

Doporučené materiály (včetně obecně závazných právních norem podzákonného charakteru)

Tučně jsou zvýrazněny poslední 3 vložené dokumenty

  • Výzva MŠMT „Podpora integrace romské menšiny v roce 2020“
  • Výzva MŠMT Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol na rok 2020
  • Vyhlášení pořadí úspěšnosti projektů v dotačním programu Podpora vzdělávacích aktivit příslušníků národnostních menšin v roce 2018
  • Ministr Štech k opatřením ke vzdělávání romských žáků
  • Jsem s prosetickými dětmi
  • Dotační Program MŠMT Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2018.
  • Program na podporu výuky dějin 20. století a vzdělávání v jazycích národnostních menšin v roce 2017
  • Výsledky kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v ZŠ
  • Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství
  • Vyhlášení pořadí úspěšnosti projektů v Dotačním programu na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2016
  • Strategie sociálního začleňování 2014 - 2020
  • Dotační Program MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy na rok 2016
  • Tematická zpráva - Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách
  • Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol 2016
  • Žáci vzdělávaní v jednotlivých vzdělávacích programech základního vzdělávání (s přihlédnutím k identifikaci romských žáků)
  • Zmocněnkyně považují výroky o genetice a neúspěchu romských žáků za nepřípustné
  • Dotační program Podpora integrace romské menšiny
  • Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025
  • Stovka romských studentů SŠ, VŠ a VOŠ získala stipendia organizace Romea
  • Ředitelé škol dostali návod, jak spočítat romské děti
  • Vyčleňování romských žáků přetrvává, pomoci má memorandum
  • MŠMT: Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
  • Výzva PRO-ROMA – semináře pro žadatele
  • Výzva č. 02_24_032 PRO-ROMA (Podpora pro/romských místních aktérů)
  • Z OP JAK půjde 300 milionů na vzdělávání romských dětí
  • Ministerstvo školství připravilo opatření k problému vyčleňování romských žáků
  • Memorandum k řešení otázky etnické segregace ve školství
  • MŠMT vydává k Mezinárodnímu dni Romů nové výukové materiály
  • Výkon rozsudku D.H. a ostatní proti ČR – nový akční plán opatření k desegregaci romských žáků
  • Průlom v segregaci romských dětí. Mohou se rušit i školy
  • Další opatření k rovnému přístupu romských žáků ke vzdělání
  • Výzva na podporu integrace romské menšiny v roce 2024
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2024
  • Bek: Téma Romů je třeba promítnout do školních vzdělávacích programů
  • Česká školní inspekce podporuje diskriminaci romských žáků ve školách
  • Výsledky výzkumu "Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona" včetně doporučení
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2023
  • Výzva na podporu romských žáků a studentů středních škol, konzervatoří a VOŠ v roce 2023
  • VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ VÝZVY PRO PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN V ROCE 2022
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2022
  • VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ VÝZVY PRO PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN V ROCE 2021
  • Výzva na podporu sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol v roce 2021 pro II. období, 1. 9. - 31. 12. 2021
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2021
  • Vyhlášení výsledků Výzvy pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2020
  • Vyjádření z MŠMT k telefonickému ověřování vykázaného počtu romských žáků školami...
  • Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí datace na podporu vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2020
  • AKTUÁLNÍ TÉMA PK: Vykazování romských žáků ve školách
  • Výzkum: 80% české veřejnosti podporuje začleňování romských dětí do běžných tříd
  • Doporučení veřejné ochránkyně práv ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí
  • Cesta ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí
  • AKTUÁLNÍ TÉMA PK: Vykazování romských žáků ve školách
  • CVVM: Romové a soužití s nimi očima české veřejnosti – září 2017
  • Jak si vede rovný přístup ke vzdělávání romských dětí na začátku školního roku 2016/17?
  • Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol a konzervatoří
  • Problematika vzdělávání dětí a žáků národnostních menšin
  • Vzdělávání příslušníků národnostních menšin v procesu reformy školství v ČR

Vzorové materiály

Tučně jsou zvýrazněny poslední 3 vložené dokumenty

    Virtuální sborovna

    Virtuální šuplík

    Lexikon pedagogických termínů

    Co vyplývá z legislativy

    Odkaz na ustanovení právního předpisu

    (nejedná se vždy o doslovné znění příslušného ustanovení právního předpisu, ale o jeho zjednodušený význam)
    Příslušníkům národnostních menšin se zajišťuje právo na vzdělávání v jazyce národnostní menšinyZ 561/2004, § 13, odst. 2
    Státní správa anebo samospráva zajišťuje pro příslušníky národnostních menšin vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v mateřských, základních a středních školách, a to v obcích, v nichž byl zřízen výbor pro národnostní menšinyZ 561/2004, § 14, odst. 1
    Třídu mateřské školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 8 dětí s příslušností k národnostní menšiněZ 561/2004, § 14, odst. 2
    Třídu základní školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 10 žáků s příslušností k národnostní menšiněZ 561/2004, § 14, odst. 2
    Mateřskou školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 12 dětmi s příslušností k národnostní menšině v jedné tříděZ 561/2004, § 14, odst. 2
    Základní školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 12 žáky s příslušností k národnostní menšině v jedné tříděZ 561/2004, § 14, odst. 2
    Třídu příslušného ročníku střední školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 12 žáků s příslušností k národnostní menšiněZ 561/2004, § 14, odst. 3
    Střední školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 15 žáky s příslušností k národnostní menšiněZ 561/2004, § 14, odst. 3
    Při organizaci vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlížejí obce, kraje, popřípadě ministerstvo k dostupnosti tohoto vzděláváníZ 561/2004, § 14, odst. 4
    Vzdělávání v jazyce národnostní menšiny může zajistit i svazek obcí, popřípadě se na způsobu zajištění, včetně financování, mohou dohodnout obce mezi sebou, popřípadě obec s krajemZ 561/2004, § 14, odst. 4
    Nejsou-li splněny podmínky početního minima dětí či žáků s příslušností k národnostní menšině ve třídách či školách, může ředitel školy se souhlasem zřizovatele stanovit ve školním vzdělávacím programu předměty nebo jejich části, v nichž se vzdělávání uskutečňuje dvojjazyčně, a to jak v českém jazyce, tak v jazyce národnostní menšinyZ 561/2004, § 14, odst. 5
    Ve školách se vzděláváním v jazyce národnostní menšiny se vydávají vysvědčení, výuční listy, diplomy o absolutoriu dvojjazyčně, a to v jazyce českém a v jazyce národnostní menšinyZ 561/2004, § 14, odst. 6
    Ve školách a třídách s vyučovacím jazykem národnostní menšiny je jednou z povinných zkoušek zkouška z jazyka národnostní menšinyZ 561/2004, § 79, odst. 1
    Žáci škol a tříd s vyučovacím jazykem národnostní menšiny mají právo skládat společnou i profilovou část maturitní zkoušky v českém jazyce nebo v jazyce národnostní menšiny s výjimkou zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura, kterou skládají v českém jazyceZ 561/2004, § 81, odst. 8
    Mateřské, základní a střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny zřizuje a zrušuje MŠMTZ 561/2004, § 169, odst. 3, písm. a)
    Mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny zřizuje a zrušuje obec anebo svazek obcíZ 561/2004, § 179, odst. 1, písm. b)
    Střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny zřizuje a zrušuje krajZ 561/2004, § 181, odst. 1, písm. g)
    Mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny může zřizovat či rušit krajZ 561/2004, § 181, odst. 2, písm. a)
    Jestliže je to pro školu s jazykem národnostní menšiny tvořenou jednou třídou prvního stupně výhodnější, může mít nejméně 10 žáků ve tříděV 48/2005, § 4, odst. 6
    Jestliže je to pro školu s jazykem národnostní menšiny tvořenou dvěma třídami prvního stupně výhodnější, může mít nejméně 12 žáků ve tříděV 48/2005, § 4, odst. 6
    V přihlášce maturitní zkoušky žák uvádí označení zkušebního předmětu, který bude konat ve společné a profilové části maturitní zkoušky v jazyce národnostní menšinyV 177/2009, § 4, odst. 2, písm. f)
    Zkouška z jazyka národnostní menšiny se koná způsobem totožným jako v případě zkoušky u ostatních žákůV 177/2009, § 21, odst. 1
    Žák školy nebo třídy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny, který koná zkoušky společné nebo profilové části maturitní zkoušky v jazyce národnostní menšiny, uvede tuto skutečnost v přihlášceV 177/2009, § 21, odst. 2
    Žák může volit jazyk pro každou zkoušku maturitní zkouškyV 177/2009, § 21, odst. 3
    Protokol o výsledcích profilové části maturitní zkoušky žáka obsahuje jazyk zkoušky, v případě žáků škol a tříd s vyučovacím jazykem národnostní menšiny a žáků dvojjazyčných tříd gymnáziíV 177/2009, § 31, odst. 3, písm. b), bod 3.

    Diskuzní fórum

    Vzdělávání příslušníků národnostních menšin

    Poznámka

    Národnostní menšiny v ČR jsou definovány Zákonem č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin, tzv. menšinovým zákonem. Příslušníkem národnostní menšiny je občan ČR, který se hlásí k jiné než české národnosti a projevuje přání být považován za příslušníka národnostní menšiny spolu s dalšími, kteří se hlásí ke stejné národnosti. Statut národnostní menšiny je v současné době přiznán dvanácti menšinám: bulharské, chorvatské, maďarské, německé, polské, romské, rusínské, ruské, řecké, slovenské, srbské a ukrajinské

    Úterý 21.01.2025, svátek má Běla
    

    Přihlášení





    Zapomněli jste heslo?
    Proč se registrovat? Registrovat
    Registrací dostanete přístup do všech sekcí portálu. Můžete rovněž objednávat služby v placených sekcích anebo využívat bonusů Systému bonifikace.

    jsme vždy ve spojení s Vámi

    Facebook Google plus ICQ-671236329 Skype Twitter LinkedIn

    Aktuální anketa

    Jaká jsou Vaše očekávání v českém školství pro rok 2025?

    1. Bude ve všem lepší než rok 2024 (0)
    2. Bude v některých věcech lepší než rok 2024 (1)
    3. Bude stejný jako rok 2024 (3)
    4. Bude v některých věcech horší než rok 2024 (13)
    5. Bude ve všem horší než rok 2024 (2)
    6. Nedokážu posoudit (0)


    Další ankety Vložit anketu

    Dnešní počasí v krajích ČR

    Počasí

    Používáním webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie.